10/10
·556 syf.··
2021 48. kitabı
·
23 günde okudu
·
Okunma: 28 Eylül 2021 10:36
“Evlerinde yiyecek bir lokma ekmeği bile bulunmayan zavallı çocuklar, soğuktan davul gibi şişmiş elleriyle çöreğe yapıştılar, kutsal bir şey taşıyormuşçasına, saygılı saygılı yola koyuldular.” Germinal, ben ne okudum dedirten kitaplardan biri. Anlatımının yalınlığı bir yana, işlenen konunun da aynı yalınlıkla ve samimiyetle aktarılması bir başka yana…Tek kelimeyle muazzam bir eser. Okumayı bitirdiğinizde iddia ediyorum ki kimi satırlar aklınızdan asla çıkmayacak. Yazımın en başında belirttiğim alıntı beni okuduğumda çok başka yerlere sürükledi, içimi acıttı, bir parça ekmeğe olan saygımı artırdı. Konusu itibariyle yazar, esasında eşitliğin ve sınıf ayrımı neticesinde işçi sınıfı olarak nitelendirilen grubun sendikalaşmasının önemine her fırsatta dikkat çekmiş. Öyle ki bu hususları sayfalara adeta serpiştirmiş. İşçilerin emekleriyle ve hatta çok daha ötesinde canlarıyla beslediği fabrikalar ile zengin ettiği işverenlerin doyumsuzluklarının sonuçları eserde çok dramatik bir şekilde işlenmiş. Emeğin karşılığının alınamadığı ve hatta yaşamanın bile bir lüks olarak empoze edildiği bir düzeni konu edinen eser, bir yandan okuru hayatın asıl amacının sorgulanmasına yöneltiyor. Kitaptan yaptığım bazı alıntılar şu şekildeydi: ✨ “Şu kapkara dünyada, böylesine amansız bir iş için kendini tüketmek ve sonunda ekmek parası bile çıkaramamak olacak şey miydi?” ✨ “Ama yaşayabilmek için çalışmak zorundaydılar.” ✨ “Günün birinde talih yoksullara da gülecekti elbet.” ✨ “Her şey birbirine bağlı azizim, dünyanın bir ucundaki sarsıntı bütün dünyayı etkiliyor…” ✨ “İyi iş istiyorsanız, iyi para verin…” ✨ “İnsan hakkını dört bir yanı yakıp yıkmadan da isteyebilir.” ✨ “Yaşasın toplumsal adalet!” ✨ “Yoksulların varlıklılar için birbirini öldürmesi ne iğrenç şeydi!” ✨ “İnsanoğlu yeryüzünde hak ve adaleti gerçekleştiremeyecekse toptan yok olsun çok daha iyiydi!” Germinal, öyle bir eserdi ki hakkında ne söylesem yahut ne söylemeye çalışsam eksik kalır gibi… Okuduğum diğer eserlere haksızlık etmek istemem lakin, son zamanlarda bu denli büyük bir başyapıt okuduğumu hatırlamıyorum. Germinal, gerçek bir klasik. Okuyun, okutturun. Keyifli okumalar dilerim.
Edebiyat
GerminalEmile Zola · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202514,4bin okunma
·
133 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.