spoiler var.
8/10
·112 syf.··
Beğendi
·
2022 6. kitabı
·
6 günde okudu
·
Okunma: 12 Şubat 2022 16:56
Aslında kitabı çokça duyup konusuna bakmadan aldım. Kitap genel olarak varoluşsal felsefesi temelinde oluşturulduğunu söyleyebilirim. Baş karakterimiz mersualt bir takım felsefi düşünceler aktarılıyor. Mersualt ile bize bence (benim anladığım) insanın kendi seçimlerini ortaya koyması sonucunda toplum içinde yalnız kalması ve toplumca dışlanması ve bunun sonucunda da bazı durumların ortaya çıktığını bize anlatıyor diyebilirim. Mersualt ile bize topluma, toplumsal ahlaka ters şeyleri yapmanın, bireyselleşmenin toplumca düşman olarak görüldüğünü bize aktarıyor. Mersualta göre hayat anlamsızdır. Olsa da olur olmasa da olur düşüncesindedir. Mersualt toplumsal rolünü iyi oynamadığı için dışlanmıştır. Kitabın konu olarak kitap başlangıcı direk ölüm ile başlıyor. Mersaultun annesi ölüyor. Annesinin ölümüne hiç üzülmüyor duygu göstermiyor hatta şimdi kim cenazeye gidecek diyor. Bana göre bu düşüncelere girmesi gerçekten garip. Mersualt bu düşünce ile bence annesine karşı yapması gereken şeyleri yapmak istemeyen, ölümü umursamayan toplumun kabul gördüğü şeylere aykırı davranan bir kişilik oluşturduğunu kitabında isminden anlaşılacağı üzere yabancı bir kişilik oluşturduğunu söyleyebilirim. Annesinin cenazesinden sonra kız arkadaşı ile görüşüyor. Komedi filmine gidiyor. Sonra evde kız arkadaşı ile eğlenceli vakitler geçiriyor. Mersualt hayatın hiç bir şekilde değişmeyeceğini düşünüyor. ( bence bu düşünce çok yanlış bir düşünce. Eğer insan isterse her şeyi değiştirebilir.) sorulan sorulara farketmez şeklinde cevaplar veriyor. Bu kısımları okurken bana garip geliyordu. ( bir insan nasıl bu kadar duygusuz olabilir ve hayatı anlamsız bulabiliyordu.) ilerleyen kısımlarda Raymond ile arkadaş oluyor. Raymond mersualt ve kız arkadaşı marie ile arkadaşlarının yanına sahil evine gidiyorlar . Sahilde yürüyüş yaparken Raymond un düşmanlarını görüyorlar. Raymond silah çıkartıyor. Sonra eve gidiyorlar mersault o esnada silahı almış oluyor ve tekrar yürümek için sahile iniyor. Kavga ettikleri kişiyi görüyor. Kişi bıçak çekiyor. Bıçaktan çıkan yansıma mersaultu rahatsız ediyor ve güneşin yakıcı sıcaklığı ile mersault bir el ateş ediyor sonra 3 kere daha ateş ediyor. Bunu neden yaptığını kendisine bilmiyor. ( bu kısmı okurken gerçekten canım sıkıldı. Bir insanı öldürmek bu kadar kolaymıydı. Bir insan sebepsiz yere öldürülebilir miydi?) mersault tutuklanıyor. Canilikle suçlanıyor. Savcı toplumsal normlara tepki vermediğini, annesine anlamadığını , tepkisiz olduğunu duygusuz bir insan olduğunu söylüyor. Mersault cani olmadığını güneşin yansıması ile öldürdüğünü söylüyor. Mersault toplumsal ahlak değerlerine göre değil kendi içinden ne geldiyse onu söylüyor. Mahkeme bölümü aslında kitabın en önemli kısmı bence. Savcı ve avukat mersaultun ağzında konuşuyor. Mersault bu duruma kendisini yabancı gibi hissettiğini olaylara dahil olamadığını ve hayatına müdahale edemediğinden dolayı savrulup gittiğini söylüyor. Mersault idama mahkum ediliyor. Bundan sonra iki şeyin önemini kavrıyor. Birincisi ha 30 unda ölmüşsün ha 50 sinde ikincisi ise hayatın ölüm ile sonlanacağını düşünüyor. Ve sonrasında tepkisizce ölümü bekliyor. 10/8 Bence okunması gereken bir kitap. Yabancı
Edebiyat
YabancıAlbert Camus · Can Yayınları · 2025137,4bin okunma
·
80 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.