İman sahibi iki hâl arasındadır. Bir defa geçmişte yaptığı hataları, yanlış işleri, bilgisizliğini hatırlar, utanır, utancından erir... Hesaba çekilmekten korkar. Bir defa da, bulunduğu hâle bakar. Yaptığı kulluk makbul mü, yoksa değil mi?.. Verilmiş nimetler kalacak mı, yoksa alınacak mı? Yoksa haliyle bırakılacak mı?... Acaba kıyamet günü hâli nice olur?.. Arkadaşı inananlar mı olur, yoksa imansızlar mı? Bunları hep o iman sahibi düşünür, işte bundandır ki, Peygamber (S.A.) efendimiz şöyle buyurur:
- «Allah'a en çok arif benim, bununla beraber en ziyade korkan yine benim.»