Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Antik Mısır da Eğitime Bakış
Meslekler Taşlaması adlı benzer türden bir metin, yazmanın işine övgüler düzerken diğer bütün meslekleri kötüleyerek şu temayı geliştiriyordu: Bak, yazmanınki dışında denetleyicisi olmayan iş yoktur: yazman denetleyicidir. Demek ki okuryazar isen, bu senin için iyi olacaktır, sana gösterdiğim (diğer) işlere benzemez.... Senin için en yararlı olanı okul odasında geçirdiğin bir gündür... Bu tür metinleri ezber yoluyla öğrenmek, hafif yollu bir beyin yıkamaydı. Bu idealleştirici düşünceler, okul çevresinin acımasız gerçekliğinden uzak dururlar. Dickens'in İngiltere'si gibi eski Misır da "Sopasını sakınan oğlunu mahveder" özdeyişine canı yürekten inanmaktaydı. Mısır atasözü "Bir çocu gun kulağı arkasındadır: dövüldüğünde duyar" durumu açıklamaktadır. Yazı okulunun disiplini örgencileri devlet hizmetinin zorluklarına hazırlamak amaçlıydı. Acımasız ve sert eğitim tarzı, kesinlikle iktidarın eski Mısır'daki kullanılış biçimini yansıtmaktaydı. Kraliyet sarayı, lüksüne rağmen bıkmış düşünürlerin yeri değildi. Tutku, kararlılık, direnç ve erkeğe yakışır dinçlik: yönetim örgütünün değer verdiği niteliklerdi ve Yuvası bunları öğrencilerinin kafasına yerleştirmeye çalıştı. Genç prensler ve okul arkadaşları Mısır dilini tam anlamıyla öğrendiklerinde, onlara çağin diplomasi dili olan Babil çiviyazısı gösterilirdi. Mısır artık kendine özgü üstünlük duygusunun keyfini sürme lüksüne sahip değildi. Yeni uluslararasıcılık çağında güç siyaseti yabancı diller ve kültürler hakkında bilgili olmayı gerektirmekteydi. Müfredat matematiği ve müziği de içermekteydi; icra yeteneği yoksa bile öğrencinin sözlü ve enstrümantal müziği edebilir hale gelmesi toplumun kibar zümresinin bir parçası olabilmesi için gerekliydi. Sınıf arkadaşları için olmasa da geleceğin kralı için askeri stratejinin sağlam kavranması da önemliydi. Geleceğin II. Amenhotep'i kuşkusuz edebiyat, matematik ve müzik papirüslerinin yanı sıra -muhtemelen babasının Megiddo Savaşı'ndaki büyük zaferi de dahil olmak üzere- klasik muharebelerin açıklamalarını da okumuş olmalıdır.
Sayfa 317
·
144 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.