Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

172 syf.
·
Puan vermedi
İRADESİ ELİNDEN ALINAN İNSAN, İNSAN MIDIR?
(pek spoiler içermiyor fakat kitabı okursanız yazdıklarımı daha iyi anlarsınız diye düşünüyorum) "Seni bir makine biçmine sokmuşlar. Seçme hakkını elinden almışlar. Toplumun kabullendiği davranış türlerine boyun eğmek zorundasın." sf 142 Herhangi bir şeyi sınırlandırmak, kendimizi sınırlandırmak güçtür. Zevk dediğimiz duyguyu ise sınırlandırmak istemezsin dahi. Zevk dediğin şey bazen 9. senfoniyi dinlemek bazen bir adamı ölümüne bıçaklamaktır. Kötü kabul ettiğimiz her davranıştan zevk almak canicedir. İyi kabul ettiğimiz her davranışta, duyguda yabanlık vardır. İnsanoğlu yabani duyguları önemsemez. Onun çıkarına ters düşmediği sürece orda olsa da sıkıntı yoktur. Olmamalıdır da zaten. Saf iyilik denen şey zırvalıktan ibarettir. Her iyi davranış bir çıkar uğruna yapılır. Peki kötü davranış? Belki zevk belki sıkılmışlık. Hüküm sürdüren etik kurallarından kendini sıyırıp atmış bir adamı nasıl ikna edersin ki kötülük yapmamaya? Kitabın baş çatışması iyi ve kötünün ne olduğudur. Shaskespeare, iyi ve kötünün olmadığını sadece düşüncenin onu öyle yaptığını söylemişti. Katılıyorum, iyi ve kötü yoktur. Fakat ya bu düşünce dediği şey kontrol edemeyeceğimiz güçler tarafından değiştirilmiş ise. Alex'in iyi ve kötüsü mutlak iyi ve kötüler değildi. Bir başkasının yaptığı kötüğü görünce bunun iyi bir şey olmadığını düşünürdü. Kendisi yaptığında ise onun iyisiydi. Onun iyisi bir başkasının kötülüğüydü. Bir başkasının iyiliği, onun kötülüğü. "Ludovico Tekniği" Alex için kötü bir şeydi. Fakat toplum adına iyi bir şeymiş gibi görünüyordu. Toplum bireylerden oluşur. Toplumun özü bireylerdir. Birey için süistimal ise toplum için de öyledir. Bireyler sonunu getirirse toplum da yavaş yavaş çürür ve yok olur. O halde esasa alınması gereken şey bireyin iyiliğidir. Kötülük her zaman vardır ve olacaktır. Devlet toplumun huzuru için kötülüğü en düşük seviyeye indirmek ister. Başarılı mıdır değil midir değişir. Önemli olan bunu nasıl yaptığıdır. Yanlış uygulanan yöntemler kötülüğü azaltmaz sadece kitlesel halde, süreç içerinde kat ve kat arttırmaya neden olur aynı zamanda bireye de zarar verir. Olaylara üçüncü bir göz ile bakmak ile içinde olmanın arasında farklar vardır. F. Alexander uygulanan bu yönteme karşıydı. İşin içine dahil olduğunda artık pek de öyle değildi. İntikam almak istiyordu. "Seçme hakkına sahip olmayan kişi kişiliğini yitirmiş demektir." sf 142 Kişiliği elinden alınmış bir insan nasıl yaşamını sürdürür? Devlet cinayet işlemiştir öyleyse. Bir insanı öldürmüştür. Onun her şeyini seçim hakkını elinden alarak onu öldürmüştür. Hayat seçimlerimizden ibarettir. Bizi biz yapan seçimlerimizdir. Var olan şey biz değil düşüncedir.
Otomatik Portakal
Otomatik Portakal
Otomatik Portakal
Otomatik PortakalAnthony Burgess · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 200991,7bin okunma
·
154 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.