Merve

@merveb
7/10
·192 syf.··
2022 10. kitabı
·
8 günde okudu
·
Okunma: 28 Haziran 2022 13:17
Bir kitabın daha sonuna geldim. Aşık Kadınlar feminist bir kitap ama anlatım olarak çok değişik bir tarz seçilmiş. Yazar anlattığı kadınların önemsiz hikayelerine karşılık kitabında hiç büyük harf kullanmamış. Kitap iki kadın karakter ekseninde şekilleniyor: Brigitte ve Paula. Ama bir yandan Susi'nin de hikayesini okuyoruz; yani aslında üç kadın karakter. Susi ne kadar okuyan, şehirli, diğerlerinden farklı bir karakter gibi görünse de neticede kadındır ve tabi ki kaderi aynı yere çıkacaktır. Brigitte şehirde yaşayan, fabrika işçisi bir kadın iken Paula köyde yetişmiş ve terzilik öğrenmek isteyen on beş yaşında bir kızdır. İkisinin de hedefi aynı, geçtikleri yollar zaman zaman aynı zaman zaman farklıdır. "kaderi olan biri varsa o bir erkektir. kendisine kader tayin edilen biri varsa o bir kadındır." (syf 13, İthaki Yayınları, 2. Baskı, Haziran 2021) Yazar öyle bir dil kullanır ki karakterlerle empati kuramayız, yazar da kurmamızı istemez zaten. Yazar soğuktur, karakterlerle kendi arasına ve bizim aramıza bir mesafe koyar. Karakterlerle yer yer alay eder yer yer de küçümser onları. Kadınlar da kitap boyunca birbirlerini küçümser, birbirlerine tahammül edemez ve birbirlerinden nefret ederler. Evli kadınlar henüz evlenmemiş kadınlara küçümseyici bakar, bekar olanlar evli kadınlar kendi hayatlarını (!) inşaa ettikleri için evlilerden nefret eder. Kimsenin birbirine tahammülü yoktur. Evlilik ev, para, sosyal statü için hayal edilir; kitabın ismine tezat olarak aşk veya aşık biri yoktur. Kadınların bir hayatı da yoktur; erkeklerin hayatını ve geleceklerini kendilerinin görürler. Ancak bir erkekle tamamlanacakları hissiyatındadırlar; çünkü yaşadıkları toplum bunu öğretmiştir. "brigitte, heinz'in tüm dünyası olduğunu söyler. o yüzden brigitte'nin dünyası küçüktür." (syf 30) Ataerkil ve kapitalist düzene eleştirilerin yoğun olduğu bu kitabı okumanın çok kolay olduğunu söyleyemeyeceğim; akıcı değil manasında demiyorum, oldukça akıcı ama zaman zaman bunaltan bir ilerleyiş var. Üzerini çizdiğim çokça satır ve paragraf oldu. Çevirmen Anıl Alacaoğlu'nun yazdığı önsözü de oldukça beğendim. Kitabı okuduktan sonra dönüp okumayı unutmayın derim. İyi okumalar dilerim.
Edebiyat
Aşık KadınlarElfriede Jelinek · İthaki Yayınları · 2021752 okunma
·
188 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.