Ahmet Hamdi Tanpınar
Tür : Siyasi Roman
Sayfa Sayısı : 376
Yayınevi : Dergah yayınları
Ahmet Hamdi Tanpınar (1901-1962) yılları arasında yaşamış, Cumhuriyet neslinin ilk öğretmenlerindendir. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının en önemli yazarlarındandır.
Sahnenin Dışındakiler, 1950 yılında Yeni İstanbul gazetesinde tefrika edilmiş (gazetede bölüm bölüm yayımlanmış), ancak 1973 yılında kitap olarak yayımlanabilmiştir.
Yazarın diğer romanlarından MAHUR BESTE ile HUZUR bu kitapla birlikte bir Nehir romanın parçaları olarak değerlendirilmiştir.
Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın buram buram tarih kokan, okuyucuya doyasıya İstanbul’u yaşatan muhteşem romanlarından biridir.
Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Sahnenin Dışındakiler kitabı Milli Eğitim Bakanlığı'nın 100 Temel Eser listesinde de yer almıştır.
Romanda, Anadolu'da süren Kurtuluş Savaşı zamanı İstanbul'unu ana kahraman aracılığıyla yansıtmış, İstanbul'daki aydınlarla birlikte halkın değişik kesimlerinden insanların farklılaşan hayatları ve bu mücadeleye dahil oluşları işlenmiştir. Siyasi konuların fazlaca yer aldığı bir romandır.
Tanpınar, bu romanında iki uygarlık (Doğu-Batı), iki değerler sistemi arasında bocalayan Türk toplumunun ironik tablosunu ortaya koyar.
Romanda anlatılan “güncel” olaylar, 1920–1921 yılları arasında İstanbul’da geçer
Sahne dışının İstanbul, sahne içinin ise Kurtuluş Savaşı'nın yaşandığı Anadolu olarak yansıtıldığı siyasi nitelikte bir romandır. Bu yıllarda, Türkiye’deki en önemli şehri “Sahne” ANKARA’dır, çünkü İstanbul işgal altındayken, Ankara’da Kurtuluş Savaşı başlamıştır. çeşitli sebeplerle orada olamayan insanlar ise artık “sahnenin dışında” kalmıştır.
Tanpınar, bu durumdan yola çıkarak romanın ismini “Sahnenin Dışındakiler” olarak belirler. “Sahne” Ankara’dır, çeşitli sebeplerle orada olamayan insanlar ise artık “sahnenin dışında” kalmıştır.
KONUSU:
Eserin başkahramanı, Üniversite öğrencisi olan Doktor CEMAL'in gözünden İstanbul'un işgal yılları anlatılmaktadır. Eserin diğer önemli kahramanı Sabiha'dır
Sabiha, Modernleşen Türk kadınının sembol ismi olarak gösterilmiş bir şahıstır. Eserde kadın hakları konusundaki mücadelesiyle dikkat çeker. Tiyatro ile ilgilenmektedir. Sabiha, sahneye çıkan ilk Türk kadını olarak yansıtılmıştır.
İhsan: Milli Mücadele’yi planlayanlardan olan İhsan, kültürlü bir Tarih Öğretmenidir.