Bu yerlerde demir yolunun her iki yanından ıssız, engin, sarı kumlu bozkırların özeği Sarı-Özek uzar giderdi.
Coğrafyada uzaklıklar nasıl Greenwich meridyeninden başlıyorsa, bu yerlerde de mesafeler demir yoluna göre hesaplanırdı...
Kitap bozkırın çorak topraklarından öyle güzel bahsetmişki sanki oradaymışsınız gibi bir his veriyor size. Kitapla ilgili en büyük artım galiba
Kitapta içten içe Stalin'e ve politikalarına karşı bir nefret var. Haksız da sayılmaz. Sovyet politikası ile Stalin; Orta Asya bölgelerindeki birçok yeri kendi himayesi altına alıp o bölgeleri kendi çıkarları doğrultusunda ve bunun sonucunda başka coğrafyalara yayılmak amacıyla kullanmıştır. O dönem içerisinde Orta Asya bölgesine Rus Türkistan'ı denmiştir. Bu bölgelerden bir tanesi de Kazakistan olmuştur. Sovyetlerin asıl amacı o bölgedeki Kazaklara ait tüm kültürel mirası yok edip Slav kültürünü empoze etmeye çalışmaktı. Karşı çıkan ve direnen kişileri de idam ediyorlar. Kendilerince onlara bir şekilde iftira atarak hapsediyor ve sonrası çok da zor olmasa tahmin etmek... Sovyet askerleri için bu çok da zor olmasa gerek. Aytmatov bu olayı kitapta şöyle anlatıyor içime işlemişti sözleri “Elinden malını mülkünü, varını yoğunu alsalar, bundan ölmezsin. Ama senin onurunu kırar, ruhunu öldürürlerse, işte buna çare yoktur” tıpkı Abutalip'e iftira atılması gibi. Yapmadığı şeylerle suçlanıp hapsedilmesi ve sonucunda da ölüm. Abutalip'in sorgusu sırasında Sovyet askeri özellikle vurguluyor çocuklara eğitim verilirken ilk ne öğrettiniz. Sırf çocuklara Stalin öğretilmedi diye çok sinirleniyorlar hatta Yedigeyi dinlemiyor bile tek düşündüğü birini suçlayarak alacağı terfi, ne iğrenç.
Gelelim şimdi de kitaptaki sosyalizm eleştirisine. Kitapta açık açık bir Sosyalizm eleştirisi görüyoruz ''Orman Göğsü'' gezegeninde yaşayan toplumun gerçek sosyalizmi yansıttığını düşünüyorum ve Stalin içten içe sosyalizme karşı. (Ne kadar ben sosyalizmin öncüsüyüm dese de)
Uzaya gönderilen Parite 1-2 ve Parite 2-1 kozmonotlarının Orman-Göğsü gezegeninden bahsederken orada Devlet ve Savaş diye bir kavram olmadığını :'( anlattıklarında dünyaya gelip onlarla tanışmak istediklerini söylediğinde sözde sosyalist Rusya ve kapitalist Amerika tarafından kabul görmüyor. Parite 1-2 ve Parite 2-1' in kesin bir kararla dünyaya dönmemesi için bir takım planlar yapıyorlar ve aradaki bağlantıları keserek astronotların dünyaya gelmesini engelliyorlar. Gelirlerse oralardan bahseder korkusuyla. Halkın bilinçlenmesi işlerine gelmez nede olsa.
Aytmatov’un yüklendiği bu derdi,George Orwell ’ın yazdığı 1984 eserinde geçen bir alıntı ile desteklemek istiyorum.
“Bilinçleninceye kadar asla başkaldıramayacaklar,ama başkaldırmadıkça da bilinçlenemezler.”
Eserin içeriğine bakmadan okumuştum. Hikaye kurgusu olarak çok iyi ilerlemiyordu. Fakat bir süre sonra aslında bu eserin iyi bir kurgu çıkarmak veya iyi bir hikaye oluşturmak amacı gütmediğini anladım. Aslında Aytmatov bir serzeniş bulunuyordu. Bu serzeniş SSCB'nin en acımasız adamı olan Stalin'e ve izlediği politikaya yapılıyordu.