Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

İctihad
Şeriat, Kur'an'ın bütünü tarafından açıklanma. Allah'ın iradesiyle yönlendirilmiş eylemlerimizin herbiridir. Evet bütün sözkonusudur, yoksa ona anlamını veren Kur'ani ve tarihi bütünlükten koparılmış falanca Ayetin bir lafzi okunuşundan çıkarılacak hüküm değildir. Onun için sadece şeriat, her devirde, toplum hayatının gelişmesinin bir mayası olabilir. Medeniyetin tamellerinin yıkıldığı şu çağda, her zamankinden çok daha gerekli olan bu rolü oynaması için, Allah kanununun (şeriatan) on iki yüzyıldır hayatiyetini kaybettiği ve yaşamadıp tasavvur edilemez. Yaşamaktan, yani insanlığın evrensel tecrübesinin bütün aşamalarında insanların eylemine ilham kaynağı olmaktan uzaklaştığı düşünülemez ve böyle bir şey asla kabul edilemez. Halbuki sadece şeriat, sadece Allah'ın kanunu, Do-gu'dan Batı'ya insanlığı bir bütün halinde ele alarak bize na- sıl yaşamak gerektiğini söyleyebilecektir: "Insanlar tek bir ümmetti" (Bakara, 2/213). Çünkü onlar, kendilerine aym hedefi göstermiş olan aynı Allah tarafından yaratıldılar. Niçin, bugün, bu şeriat, bu Allah'ın yolu, dünya üzerinde ışıldamıyor? Niçin müslüman halklar, sömürgecilikten kurtulmuş olmalarına rağmen, tarihin yönlendirici, yaratıcı öznesi değil de nesnesi olarak kalıyorlar? Niçin tarihi liderlik önderlik örneği vermiyorlar? Çünkü bu kanun, bu "şeriat", tarihinin ilk yüzyıllardas itibaren, canlı gelişimi içinde durdurulmuş, çarpatalmıştır. Çünkü Kur'an olulerin gözleriyle okunmaktadır. Kur'ân'ın sonsuz vahyinden hareketle, kendi çağlarına sorunlarını çözme dehası göstermiş olan o eski büyük, fakat günümüzden çok uzaklarda kalmış insanların gözüyle... Oysa biz kendi çağımızın problemlerini onların formüllerini tekrarlamakla yetinerek değil, ancak onların metodlarından ilham alarak halledebiliriz. Kaynaklara dönüş demek, gözlerini geçmişe dikip hep geçmişe bakarak, geleceğe geri geri giderek girmek değildir. Aksine, kaynaklara dönüş yaşayan kaynağı ve Islâm'in ilk yüzyıllarının dinamizmini bulmak demektir. Şeriat, gidilip bulanık ve kokuşmuş su alınacak durgun bir su birikintisi/bir gölet değildir. O zaman bu, yeni susuzlukları yalanlamak olacaktır. Şeriat, ışıldayarak gürül gürül akan ve güçlü dalgalarıyla kıyılarını döverken oraları verimlileştiren güzelim bir nehirdir.
Sayfa 73 - PınarKitabı okudu
·
28 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.