"Kader: Allah Teâlâ'nın iradesininin, eşyayı, Allah Teâlâ' nın ilminde geçtiği şekliyle olacağı vakte tahsis etmesidir. Buna göre her bir şeyin tüm özelliklerinin belli bir zamana ve sebebe bağlanması kaderdir. Var olacak tüm mümkünlerin ilimde geçtiği gibi yokluktan varlığa çıkması kazâdır... Kader, Allah Teâlâ' nın ilmidir. Allah Teâlâ, ilmiyle her şeyi daha olmadan ezelde bilmiştir. Kazâ ve kaderin kişiden iradeyi kaldırmadığının en önemli delili Allah Teâlâ' nın ilim sıfatında tesir özelliğinin olmamasıdır. Zirâ ilmin özelliği keşif, yani olacakları ihatadır. Bir şeyin olacağını bilmek onun olmasına tesir etmek değildir. Bu da kuldan iradenin kalkmadığını, dolayısıyla da fiillerinde mecbur olmadığını gösterir... Zirâ kişinin fiili kaderde geçtiği için olmadı, olacağı için kaderde geçti. Bu yüzden şöyle denilmiştir: İlim, mâluma tâbidir."