Modern öykünün yazarı ve toplumun gerçekliğini öykülerinde gösteren Anton Çehov bu öyküsünde kısaca herkesin anlayabileceği bir dilde Felsefe yapıyor. Gözden çıkarılmış bir kasabada tımarhanede çalışan, var olan sorunlara gözlerini kapatan doktor kahramanimiz ve tımarhaneye yatırılan bilge kahramanimiz arasındaki felsefi konuşma berrak ve anlaşılır cümlelerle oluşturulmuş. Bir tarafta toplumun büyük kesiminin yaşadığı sorunları yaşamamış ve dolayısı ile bu sorunların olması gerektiğini düşünen bu sorunları doğal kanunlar gibi gören ve sorunların ortadan kaldırılması herhangi bir şeyi değiştiremeyecegini belirten doktor ve diğer tarafta çocukluğundan beri maddi ve manevi çekiç darbeleriyle kendine gelemeyen en sonunda tımarhaneye getirilen, sorunlar karşısında duyarlı ve bazı şeylerin değiştirilmesi gerektiğini savunan 'Deli' kahramanimiz var. Yazar toplumsal sorunlara neden olan insanların yanında bu sorunlara neden olmayıp ancak sessizliği ile destek olup toplumsal refah için çaba sarfetmeyen insanlara da değinmiştir. Ve bu deginme Rus edebiyatının pek de alışık olmadığı bi durum. Öykünün sonunda empati yapma isteğiniz ile öfkeniz bir çatışma içerisine gireceginden emin olabilirsiniz. İyi okumalar.