·438 syf.··Beğendi
···Okunma: 05 Haziran 2023 20:43 İnce Memed. Öncelikle belirtmek isterim ki, bu incelemeyi kişisel düşüncelerimi paylaşmak ve ''acaba nasıl bir kitap?'' diye soran arkadaşlara bir tutam dahi olsa fikir vermek için yazıyorum. Usta bir okur da değilim, yazarın her ayrıntısını da, kitap yazılırken kullanılan teknikleri de bilmiyorum. Eminim bu ve bu minvaldeki bilgilere diğer incelemelerde rastlayabilirsiniz. (eser miktarda, hikayenin akışına etki etmeyecek spoiler unsurlar vardır)
İnce Memed 1'i iki defa okudum. İlk okuyuşumda beni öyle sarıp sarmaladı ki, zamanda ve mekanda yolculuk yaptım. İkinci defa okuduğumda da, bu sarıp sarmalama hissini bir nebze kaybettirmedi.
Aslen memleketi bir köy olan lakin memleketine hayatında bir kez adım dahi atmamış olan ben, resmen köyden köye yolculuk ettim. Köy hayatını, tezek kokusunu, kışın çekilen çileleri ve soğuğu, kar fırtınalarını, yazın kavurucu sıcağını, bacakları kanatan çakırdikenini ve sütlü bulgur çorbasının tadını hissettim. Hatta öyle meraklandım ve canım çekti ki, annemden rica edip, sütlü bulgur çorbası yapmasını istedim. Yaptı, yedim de. Bilemiyorum. Kimisi sever, kimisi sevmez. Lakin kitabı okuduktan sonra şahsen benim sevmeme ihtimalim yoktu. Güneşin doğduğu yahut ayın parlattığı bir köy gününde içen İnce Memed çorba damağına değdiğinde ne hissetmişse, aynısını hissettiğime yemin edebilirim.
Yaşar Kemal'in kitaptaki betimlemelerine diyecek hiçbir lafım yok. Eğer ben kendimi bu kadar zamanda ve mekanda yolculuk yapmışçasına bir duyguya kaptırmışsam, bu betimlemeler sayesindedir. Uzun ve detaylı betimlemeler benim açık ara en sevdiğim şey oldu.
Elbette gerçek bir konuyu ele alıp, yine gerçek olması imkansız olmayan olaylar ile hikayeyi devam ettirmesi de çok değerli.
Ellerimde büyüdü derler ya, İnce Memed tam olarak ellerimde büyüdü. Kitaptaki karakter gelişimleri son derece tatminkardı. ''Şu karakter böyle olmamalıydı'' veya ''Bu karakterin bunu yapması kitabın akışına ters'' dediğim hiçbir şey yok.
İnce Memed başta olmak üzere karakterler ince elenmiş, sık dokunmuş.
Hikayenin akışı da son derece düzenli ve uyumluydu.
İnce Memed 1, benim Yaşar Kemal ile tanıştığım kitap oldu. Bir ara fırsat bulursanız ''32.Gün Arşivi Yaşar Kemal 1997'' videosunu izlemenizi öneririm.
Sırada elbette İnce Memed 2 var lakin öğrendim ki, Yaşar Kemal'in daha nice kitabı, güzel serileri var. Yaşar Beyi bu kadar geç keşfettiğim için de, daha küçük yaşlarda sıkı bir okur olmadığım için de kendime bir miktar kızgınım. Yine de geç olsun, güç olmasın lafına sığınmakta bir zarar görmüyorum.
Kitabı kesinlikte öneriyorum. Hiç yoktan, en azından tarzını, anlatımını görmek için şans vermeniz gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum. İnce Memed 1, birçok insan için olduğu gibi, benim için de Türk Edebiyatının en değerli kitaplarından birisi. Serinin diğer kitaplarında görüşmek üzere...