·136 syf.····Okunma: 08 Haziran 2023 00:46 ᴛıᴘ, ʜᴜᴋᴜᴋ, ʙᴀɴᴋᴀᴄıʟıᴋ -ʙᴜɴʟᴀʀ ʜᴀʏᴀᴛı
sᴜ̈ʀᴅᴜ̈ʀᴍᴇᴋ ɪᴄ̧ɪɴ ɢᴇʀᴇᴋʟɪᴅɪʀ. ᴘᴇᴋɪ ʏᴀ şɪɪʀ, ʀᴏᴍᴀɴᴛɪᴢᴍ, ᴀşᴋ, ɢᴜ̈ᴢᴇʟʟɪᴋ? ʙᴜɴʟᴀʀ ɪsᴇ ᴜɢ̆ʀᴜɴᴀ ʜᴀʏᴀᴛᴛᴀ ᴋᴀʟᴅıɢ̆ıᴍıᴢ şᴇʏʟᴇʀᴅɪʀ!
"Ölü Ozanlar Derneği" lise 1'deyken resim hocamızın "3 Idiots" ile birlikte izlememizi önerdiği filmlerden biriydi. O zaman iki filmi de izleyip çok beğenmiş ve sonra "Ölü Ozanlar Derneği"nin kitabı olduğunu öğrenince çok üzülmüştüm çünkü her zaman filminden önce kitabını okumayı seven biri olmuşumdur kurgularda. Neyse aradan bir hayli zamsn geçip filminin de büyük bir kısmını unutunca kitabı okumaya karar verdim.
Dediğim gibi filmin önemli kısımları hariç çoğu şeyini unuttuğumdan bir kıyas yapamam. Tek diyebileceğim bu kitaba 9-10 puan vermeyi ve bayılmayı düşünüyordum. Gayet sevsem de iyice yükselen beklentimin altında kaldı diyebilirim.
Hâlâ okumayan ya da izlemeyen nadir insanlardan biriyseniz önce kısa bir konuyla başlayayım. Kitap birkaç ana karakterden anlatılıyor, zaten ince olduğundan da çok derinlere inilmeden yüzeysel bir şekilde her karakterin üstünden geçiliyor. Todd, velilerin de öğretmenlerin de birbirinden sıkı olduğu bir liseye yeni başlsyan karakterimiz. Bu okula çocuklarını en iyi üniversitelerde en gözde meslekleri okusunlar diye gönderen velilerden birileri onu da ailesi. Neil, tiyatroya hevesi olan ama babası tarafından sadece ders odaklı yrtiştirilmeye çalışılan çocuk. Knox da aklı fikri Chris adlı kızda olan bir diğer önemli karakterimiz. Bu karakterlerin okullarının ilk günüyle kitap başlıyor. Aynı zamanda Keating adlı okulun eski mezunlarındsn olan bir öğretmen de okula yeni başlamış. Kitap bu edebiyat öğretmeninin öğrencilerine neler kattığını, hayatlarına nasıl dokunduğunu, onları Ölü Ozanlar Derneğiyle tanıştırmasını, çocukların aile baskısı ve başarı kaygısı altında yaşadıklarını çok iyi işlemiş. Hatta okuyan çoğu kişi kendinden bu baskılarla ilgili bir şeyler bulabilir çünkü bizler ve anlaşılan sadece bizler de değil, bizden önceki nesil, bizden başka ülkelerdeki gençler de sanata, spora, fiziksel güç gerektiren mesleklere yönünü çevirdiği an hor görülüp kabul edilemiyor. Toplumda öyle bir algı oluşmuş durumda ki doktor, mühendis ya da hukukçu olmayanlar sanki hayatlarını devam ettiremiyormuş; başarılı, zeki, çalışkan ya da yetenekli değilmiş gibi bir algı var ne yazık ki.
Bu açılardan bakıldığında çok güzel ve yerinde bir eleştiri kitabı diyebilirim. Ama kurgusu da iyi olan bu kitabın bu kadar kısa tutulması bana haksızlıkmış gibi geldi. Yazarın dili güzel, anlatımı akıcı. Bunlarda da sorun yok. Biraz daha karakterlerin derinlerine inseydi, o edebiyat derslerini ve diğer dersleri de kıyaslayabilmek adına daha çok görseydik, Ölü Ozanlar Derneğinde daha fazla şiir dinleseydik... İşte o zaman tadından yenmezdi. Şimdiyse filminin çok iyi uyarlandığını düşündürüyor bana çünkü filmde olmayıp da kitapta olan acayip detaylar olduğunu sanmıyorum ama hatırlamıyorum da.
Sonuçta toparlamam gerekirse güzel bir kitaptı, aşka meşke ve cinselliğe girilmeyeceğini düşünsem de ağır anlamda olmasa da ucundan girilmişti. Kurgu güzel olsa da ne dallandırılmış ne de köklendirilmişti. Okuması kolaydı, kitap sürükleyiciydi, bölümler kısaydı ve kitap da inceydi. Filmini izleyecekseniz öncesinde okumanızı tavsiye ederim, izlemeyecekseniz de okuyabilirsiniz. Ama ille de olmazsa olmaz diyeceğim bir kitap olmadı...