Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

120 syf.
·
Puan vermedi
·
3 saatte okudu
‘Şair Evlenmesi’ / Ufacık bir inceleme
l/ Her şeyden önce ‘Şair Evlenmesi’ nedir ve niçin önemlidir ? İbrahim Şinasi tarafından Türk Edebiyatına kazandırılan bir tiyatro eseridir. ‘Basit’ olarak nitelendirilse de ya da döneminde çok eleştirilip ‘kocakarı masalı’ olarak dahi nitelendirilse de bu eser her şeyden önce batılı anlamda yazılan ilk tiyatro eseridir ve tiyatro türünün edebiyatımıza girmesinde önemli rolü olmuştur. ll/ Eseri değerli kılan başka noktalar var mıdır ? Bu dönem sanatçıları dilde sadeleşme, halka yakınlaşma, eserler üzerinden dersler verme vs gibi noktalar üzerinde durmuşlardır. 1) Her şeyden önce eserin dili halka yakın tutulmuştur. Sade açık bir dil kullanılmıştır. 2) Eserde seçilen karakterlerin isimleri kesinlikle bilerek seçilmiş ve sahip oldukları karakterleri ile doğru orantılıdır. örn. Habbe Kadın. ‘Habbe’ hileci anlamına gelir ve eserde de Müştak Bey’i hileye getirip Kumru Hanım yerine ablasıyla evlendirmeye çalışır. 3) Kişiler doğrudan hayattan alınmış ve yanlış konuşmaları, cahillikleri, saflıkları vs dahi eser üzerinde doğrudan anlatılmıştır. ll/ Eser neyi anlatmaktadır ? ‘Şair Evlenmesi’ adından da anlaşılacağı üzere mahallesinde yaşayan diğer insanlara göre daha kültürlü ve akıllı şair Müştak Bey’in, yine kendi mahallesinde sevdaya tutulduğu Kumru hanımla evlenme yolunda yaşadığı sıkıntıları, bu yolda aracılık istediği kişilerin kişisel çıkarlarından dolayı onu yanlışa sürüklemeleri, mahallelinin ona çıkardığı zorlukları, buna çanak tutanları, dini istismar eden din adamları, bu yolda rüşvet alanları, dedikoducuları, cahilleri, yanlış anlaşılmaları ve nihayetinde yakın dostu Hikmet Bey’in işe dahil olması ile mutlu sonla biten bir hikayeyi doğrudan gerçek hayattan alınan karakterler ile bizlere anlatmaktadır. lll/ Vurgulanan Noktalar ? 1) Görücü usülü evliliğin olumsuzlukları 2) Dinin her nokta ve amaç için rahatça ve sorun görmeden istismar edilmesi. 3) Sıfatların asla cahillikleri kapatamaması. 4) Evlilik işlerine aracılık yapan kadınların kişisel çıkarları ve hileleri. 5) Cahillik, dedikoduculuk, rüşvet. lV/ Tema ve Ana fikir ? Eserin teması için ‘Aşk’ diyebiliriz. Ana fikir ise kesinlikle ‘görücü usulü evliliğin olumsuz sonuçları’ olmalı. V/ Esere dair kendi düşüncelerim ve öneri: Esere dair dönemin isimlerinin ‘basit’ yorumunda bulunmalarını eleştirmiyorum. Eser gerçekten de sade ve anlaşılır bir dil ve kısalık ile karşımıza çıkmaktadır. Ancak bence eseri değerli kılan asıl şey Şinasi’nin bu eseri ortaya koyması ile aslında ‘batılı’ anlamda tiyatro türünün edebiyatımıza dahil olması noktasında yaptığı öncülüktür. Bu kıymetlidir. Ayrıca eserden de görüldüğü üzere insanların dini istismar edenlere kanmaları, cahillikleri, görücü usülünün yanlışlıklarına yapılan vurgular, rüşvet alan din adamları vs. bu konuların o zamanın toplumu tarafından da gerçekleştiriliyor olmasını, şu an ki toplumun durumu ile yan yana getirince insana acı bir tebessüm ettirmiyor değil. Eser zaten çok kısa, bir çırpıda okunabilecek bir eser. Hatta o kadar kısa ki 1 bardak çay ya da kahve koyup eseri elinize aldığınızda belki de bardağın dibini görmeden önce eserin sonunu görebilirsiniz :) Bu açıdan okunabilir. Keyifli okumalar dilerim. Son olarak ayrı bir kitap olarak yayımlanma gereği görülmeyip ‘Şair Evlenmesi’ adlı eserin devamına iliştirilen Şinasi’nin bir diğer eseri olan Müntahabat-ı Eş’ar adlı şiirlerini topladığı eserini ise günümüz diline yakınlaştırılmasına rağmen ağır ve okunmaya değer bulmadığım için okumadım.
Şair Evlenmesi - Müntahabat-ı Eş'ar
Şair Evlenmesi - Müntahabat-ı Eş'arİbrahim Şinasi · Kapra Yayıncılık · 202154 okunma
·
74 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.