Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

DS. (B7, B8) Dizeler 1-2: Platon, Sofist, 237a, 258d; Dizeler 1-2: Simplikios, Fizik Şerhi, 244.1-2, 135.21-22, 143.30-144.1; Dize 1: Aristoteles, Metafizik, 1089a4; Dizeler 2-7a: Sekstos Empeirikos, Bilginlere Karşı, 7.111; Dizeler 6b-57: Simplikios, Fizik Şerhi, 145.1-146.25; Dizeler 48-50: Platon, Sofist, 244e; Dizeler 55-66: Simplikios, Fizik Şerhi, 38.30-39.9; Dizeler 58-64: Simplikios, Fizik Şerhi, 30.23-31.2, 180.1-7. [B7] Zira var olmayanlar asla zorlanamaz var olmaya; ama sen bu tahkikat yolundan esirge düşünceni; ne alışkanlık bu kanıksanmış yola mecbur bıraksın seni, ne de bel bağla bulanık göze, uğuldayan kulağa, dile, birbirinden ayır logos ile safsatayı' [polydêrin elenkhon] benim söylediklerimden hareketle. [B8] Yalnız bir yolun anlatısı kalıyor geriye: "Vardır" yolu; bu yolun üzerindeyse bir dolu işaret var; Varolan doğmamıştır, yok olmaz; eksiksizdir, sarsılmaz, amaçsızdır; ne bir zamanlar vardı, ne de var olacak, madem halihazırda vardır evren; hemhål, bir [hen], sürekli... Ne tür bir doğuş arayacaksın ki ona? Ne yönde büyümüş olabilir? Ne "var olmayandan" demene izin vereceğim senin, ne de düşünmene; zira ne söz edilebilirdir, ne de düşünülebilirdir "yoktur." Hangi zorunluluk onu çağırmış olabilir, sonra ya da önce, hiçlikten fışkırmaya? Dolayısıyla ya bütünüyle olması zorunludur, ya da hiç olmaması. [17] Ne de inanç kudreti izin verecek var olmayandan doğmasına bir şeyin onun dışında; bu sebepten, ne oluşmaya icazet vermiştir Dike (adalet), ne de bozulmaya, bırakmak suretiyle zincirleri, bilakis sıkı sıkıya tutmaktadır onları; bunun kararı ise şuna dayanır: Vardır ya da yoktur; ama bu ayrıştırılmıştı, zorunlu birini bir kenara atması düşünülemez ve isimsiz diye, ki hakiki değil bu yol, diğerini ise, zorunlu kabul etmesi var ve gerçek olarak. [24] Nasıl öyleyse hazır oldu varolan? Nasıl varlığa gelebildi? Zira eğer varlığa geldiyse, yoktur, ya da eğer gelecekte var olacaksa. Dolayısıyla oluş sönüktür ve duyulmamıştır bozuluş. [27] Ne bölünebilirdir, madem hemhâldir evren; ne şurada daha fazladır, bu alıkoyabilirdi onu sürekli olmaktan, ne de burada daha az, evren tika basa doludur varolanla. Yekpâredir evren; varolan [eon] yapışır varolana. Hareketsizdir büyük bağların sınırları içinde, başsız sonsuzdur, madem oluş ve bozuluş sürülmüştür epeyce uzaklara, dışlanmıştır doğru inanç tarafından. Aynıdır, aynıda kalarak kendi başına yatar, bu şekilde orada sapasağlam duradurur; güçlü Zorunluluk onu sınırın bağlarında tutar, hapseder her iki yandan, bu yüzden hakça değil varolanın sonsuz olması; zira değil noksan; var olmayan ise her şeye muhtaç. [39] Aynıdır düşünmeyle düşüncenin uğruna olduğu şey. Zira varolandan yoksun, ifade edilmiş olanda, bulamayacaksın düşünmeyi; zira ne vardı, ne var, ne de var olacak başka bir şey dışında varolanın, mademki Kader¹¹ mahkûm etmiş bütünü hareketsiz kalmaya; her şey adlar olacak, fanilerin koyduğu ikna olarak hakiki olduklarına, varlığa gelme ve yok olma, var olma ve olmama, yer değiştirme ve de solup parlama. Ancak madem var bir en son sınır, tamamlanmış olandır her yandan, yusyuvarlak küre yığını gibi, merkezden her yana eş; zorunlu çünkü büyük ya da küçük bir şey olmaması, orada ya da burada. Ne varolan-olmayan vardır, durdurabilecek onu erişmeden hemhâl olana, ne de varolan varolandan olabilir orada daha fazla burada ise daha az, zira tümüyle el değmemiştir; eştir her yönden, hemhâl bir biçimde sınırlarında hüküm sürer. [55] Burada kesiyorum inanılır [piston] söz ve düşüncelerimi hakikati kuşatan; bundan sonra fanilerin <k/s>anılarını öğren, sözlerimin tekinsiz düzenine kulak vererek. Anlayışlarını [gnôme] iki biçimle adlandırma üzerine kurdular; bunlardan biri zorunlu değil-burada yanılgıları var; karşıtlara ayrıştırdılar cismi ve bu ikisinin işaretlerini koydular, ayırarak birini diğerinden, buraya bir yandan semavi ateşin koydular nazik alevini, oldukça hafif, kendiyle her yerinde eş, ama başkasıyla değil; bir yandansa bunun tam karşıtını, karanlık gece, koyu/yoğun bir siluet, ağır hem de. [65] Evrenin düzenini bana göründüğü gibi aktarıyorum sana ki, hiçbir zaman bir faninin anlayışı aşmasın seni.
·
69 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.