İnsan Yaratılışında Evreler ve Evrimleşme:
İnsanın yaratılışını tanıtan ayetler açık bir biçimde birtakım evrelerden
ve bunun sonucu olarak da bir evrimleşmeden söz etmektedir. Bu, kelimelerin
sıralanışından doğan ve aksini düşünmek mümkün olan bir yorum değildir.
Kur'an kullandığı kelimeler arasına "sunime" (daha sonra, sonradan da)
edatını koyarak bir evreler serisine ve sonuç olarak da bir evrimleşmeye
dikkat çekmektedir. Bu evrimleşmenin materyalist-Darwinist bir karakter
taşımadığını elbette ki biz de kabul ederiz.
Evrimleşmenin materyalist bir mantıkla algılanması ile onun yok
sayılması ayrı ayrı şeylerdir. Bir konuda yöntemin yanlışlığı o konunun
esasını inkara gerekçe yapılamaz.
Evrimleşme vardır, Kur'an bunu açık bir biçimde kabul etmektedir.
Ama bunun arkasında doğanın rastlantıları değil, Cenabı Hakk'm yapıp
edici-yaratıcı iradesi bulunmaktadır. Evrimleşme, Yaratıcı'nın koyduğu
kanunlar içinde yürümektedir. Ve bu anlamda insanın evrimleşmesi bitmiş
değildir, devam etmektedir.
Kur'an insanın yaratılı evrelerini şu şekilde veriyor: 1- Toprak evre,
2- Su (meni) evresi, 3- Tesviye (biçim verme) evresi, 4- Tanrısal nefha evresi.
Şimdi bu evreleri veren temel ayetleri görelim:
"Allah odur k i yarattığı her şeyi güzel yarattı. Ve insanın yaratılışına
çamurdan başladı. Sonra onun neslini bir üsâreden, hor görülen bir
sudan oluşturdu. Sonra ona bir biçim verdi ve onun içine kendi ruhundan
üfledi. Sizin için işitme gücü, gözler ve gönüller vücuda getirdi. Ne kadar
da az şükredersiniz!" (Secde, 7-9. Ayrıca bk. Hicr, 28-29; ATâ,l-3)
Bu ayetlerde gösterilen evrimleşme ile, insan cenininin ana rahminde
oluşum evrelerini gösteren beyanları birbirine karıştırmamak gerekir. Bu
oluşum evreleri Hac, 5; Müminûn, 14 ile Zümer, 6. ayette verilmiştir.
Evrimleşmenin başka bir biçimde gösterilişine İnsan Suresi'nin 1-3.
ayetlerinde tamk olmaktayız: "İnsan üzerine, henüz anılan bir şey olmadığı
bir süre geçmedi mi zamandan? Doğrusu biz, insanı, karışım olan bir
spermden yarattık. Halden hale geçiririz onu. Sonunda onu işitici, görücü
yaptık. Biz onu yola kılavuzladık. Artık ya şükredici olur, ya nankör."
Bu ayetler insanın, bugünkü işlevlerini yapacak noktaya gelmesine
kadar halden hale geçtiğini göstermektedir. Nûh Suresi 14.ayet insanın
yaratılışından söz ederken şunu söylüyor: "Allah sizi, halden hale/evreden
evreye geçirerek yarattı."Topraktan başlayıp tanrısal nefhayı içine alacak kıvama getirilen insan
bunu ne kadar süreiik bir evrimleşme ile elde etti? Bu sorunun cevabı veril-
memiştir. Kesin olan şu ki insan, halden hale, evreden evreye geçirildiği uzun
ve çileli bir evrimleşme yaşamıştır. Bu evrimleşmenin nasıl olduğuna verile-
cek cevap yüzlerce teoriye vücut verebilir.