Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

İSLÂM'I EHL-İ SÜNNETİN REHBERLİĞNDE ANLAMAK...
- "(...)Günümüzde sık sık ileri-geri yorumlarla gündeme gelen bir Hadîs var: “Vatan sevgisi imândandır.” Bir kısmı, bu hadisi Jöntürklerin “vatan-millet-sakarya” hamasetine âlet ediyor. Bir kısmı da bunu yapmak istemedikleri için “o Hadîs uydurmadır, zayıftır, mevzudur” gibi laflarla onu saded dışı tutuyor. Bunların ikisi de Hadîs inkârclığıdır; biri o Hadîsi, Hadîsin mânâsına aykırı bir ideolojiye âlet ediyor, âlet edebildiği için kullanıyor; diğeriyse, tıpkı önceki gibi, mânâsını anlayamadığı bir Hadîsi, anlamadı diye reddediyor. Oysa -çok basit- bu Hadîste geçen “vatan”, Fransız İhtilali’nin “patrie” kavramına karşı Jöntürklerin yakıştırdığı, N. Kemal’in “vatan yahut silistre’sinde”, M. Kemal’in “Vatan ve Hürriyet”inde ilh. geçen “vatan” değildir. Mevlânâ Hazretleri bir şiirde der ki: “Vatan istiyorsan nehrin ötesine geç / Bu doğru hadisi yanlış okuma”… İmam-ı Rabbanî Hazretleri de bu muteber hadiste geçen “vatan” kavramının Nakşibendîlerin “Sefer dervaten / Vatanda yolculuk” tabiriyle anlaşılması gerektiğini anlatır. “Nehrin öte yakası” veya “sefer dervatan” tabirlerinde geçen “vatan”ın, Fransız İhtilali’nin kuru toprak parçası veya alelâde memleket güzellemesiyle bir alâkası yoktur. Bu, “göklerdeki vatan”dır; “ruhun vatanı”dır. Zaten Hadîste “min’el-imân” yani “imândandır” denilen sevginin kuru toprak parçasına olması abes olurdu. O halde “vatan sevgisi imândandır” Hadîsinin gerçek mânâsını, İslam büyüklerinin rehberliğinde, “ruhun vatanına olan sevgi ve ilgi” olarak anlamamız gerekir. Nitekim Tiyatro Bitti’de buna “gökçekimi” denilmişti. Fakat “gökçekimi” tabiri, “hubb’ül vaten” yani ruhun aslî vatanına yönelik sevgi mânâsını tam karşılamaz; sadece onu işaret eder; (kureselkitap.com/urun/474399/kit...) Demek ki, gerçek Sünnet ve Cemaat Ehli yolcuları, Âyetlere olduğu gibi Hadîslere de edep, hürmet ve sır idrakı ile yaklaşır. Onları kendi seviyesine indirmez, onlara kafasına göre mânâ vermez -ki bu, onların inkârı demektir-; onların hikmetini İslâm büyüklerinden dinler.
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
’nun “İslâma Muhatap Anlayış” kavramının cümle kapısı budur. Zira Kitab ve Sünnet, İslâm büyüklerinin anlayışları bırakılarak herkesin kendi dangıl dungul idrakına göre el atabileceği bir şey değildir. İslâm’ı Ehl-i Sünnetin rehberliğinde anlamak gerekir..."
Selim Gürselgil
Selim Gürselgil
adimlardergisi.com 8 Nisan 2023
··
27 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.