Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

·
Puan vermedi
4 zindan:
Üstat insan ve beşer ayrımını yaparak başlıyor sözlerine beşer var olandır insan ise olma halini sürdüren varlık olarak var olan beşer mahiyeti ile anlam bulduğunda insan olmuş oluyor diyor özette peki beşer ve insan ayrımına hangi noktalarda görüyoruz? 1: bilinç insanın kendini bilmesi kendini bilen Rabbini bilir zira tüm kadim medeniyetlerim bunu bilme haline olan vurgusu dikkati nazir bir mesele 2: seçme yani irade bahsi insanın determinist yasalarının çoğuna rağmen seçebilme iradesinin oluşu onu aslında insan yapan yönü insanın cennetten çıkışı ile başlayan oluş sürecinin ilk aşaması isyandı bu nokta önemli zira bir irade beyanıydı bu hilal ise insan özgürdür ve öyle kalmalıdır diyor Üstad 3: yaratma tabiattaki yalnızlığının idraki ve bir biçimde uyum gelişimi insanın sanat ve sanayi gibi yaratıcılığını göstereceği alanlara itmiştir tabiattaki zorluklar ve eksiklikler ancak insanın bu yaratım gücüyle aşınabilir duruyor Peki nedir bu zindanlar? Tabiat iklim coğrafya doğa yasaları gibi pek çok gerçeklik özü itibariyle insanın şekillendiren temel noktalar içinde yerleştiğimiz bölgenin havası suyu mevsimleri dahi karakter inşasında büyük önem arz eder yahut yerçekimi bulunduğum alandaki hareketi dahi bir yasaya bağlı ve bu benzeri pek çok nokta aslında insanın tabiata bağlılığını ortaya koyuyor bu biçimde tabiatın tuzağı gibi görünüyor Peki tabiat zindanından insan nasıl çıkar teknoloji ile bilimle bugünün gelişmiş teknolojisi ile artık tabiat şartları büyük ölçüde yaptırım gücünü yitirmiş görünüyor yerçekiminin muhalif olan araç uzay araçları uçaklar vesaire geliyor akla örneğin ya da bambaşka iklimlerin bir biçimde birbirlerine entegre edildiği gerçekliği söz konusu Tarih bu bizim üzerimize elbise tarih tarafından yüklenmiştir görüş istatı dilim ülkem çeşitli hasametlerin milliyetçi güçlerim vesaire aslında benim seçimim olmayan bu bir miras daha ben doğmadan beni kuşatmış oluyor iyisi ve kötüsüyle peki nasıl çıkabilirim ben bu zindanda tarih bilimini tanımakla tarihin hareket yasasını keşfetmekle bana aktarılan her şeyi gözden geçirmekle beğendiğim şeylere bir işi olarak seçiyorum beğenmediklerim geleneksel ve kanıtsallaşmış düşüncelere defediyorum bu vesile de kendimi dinimi toplum ve ahlakını yeniden idrakediyorum Toplum her toplumun Bir kalbi vardır ve her biri bu kalıplardan birinde doğar ve yetişir genelde insan değil toplum seçer engellem nedir çok komik çok kendimi keşfetme yolculuğunda ilk adımını dahi toplumdan çekindiğim için atamamış nice insan tanıyorum peki toplum zindanı için ne yapmalıyız nasıl kurtulmalıyız tabii ki de bunun için sosyoloji ilmini okumalıyız eğer insan toplumuna bilimsel yasaların tanırsa toplumun eseri olmasına rağmen onun esiri olmaktan kurtulur kendisine yüklenen toplumunu yine toplumda kendisini insani özelliklerini oluşturmasında etkili olan faktörler değişebilir ve istediği sosyal siyasal ve hukuksal düzeninin topluma yerleştirebilir Kendi zindanı aslında en acısı da bulur ve en can alıcısı bugün tabiat ve tarihi topluma zindandan kurtulan bir insan boşuna düşmektedir bugün insanlar yapacağında her zamankinden çok güce sahiptir ancak ne yapması gerektiğini her zamankinden daha az bilinmektedir bu zindan duvarları etrafımızda değildir görünmez bu öyle bir zindandır ki onu kendinizle birlikte taşırız bundan dolayı bu zindana dair bilinç tanıma hepsinden daha zordur burada tutsağın kendisi ile zindan biridir o halde kanaatimci diyebiliriz ki insanın ideali o kadar yüce olmalıdır ki asla bir noktada durmasın Bir yere bağlı kalmasın yoksa bu ideal duraksar ve dürüş de anlamsız abes bir boşlukla sonuçlanır peki t Üstad bu zindandan nasıl kurtulacağımızı nasıl açıklıyor? Aşkla kurtulacağımız ifade ediyor aşkın tanımını şöyle yapıyor başka bir şekliyle ishal diyebiliriz buna sonuç olarak diyebiliriz ki tabiat tarih ve toplum zindanının çeşitli bilim ve formülleri ile kurtulabilen bilinçli insan 4 zihinden olan kendi ben zindandan ancak aşk ile kurtulabilir.
İnsanın Dört Zindanı
İnsanın Dört ZindanıAli Şeriati · Fecr Yayınları · 20174,920 okunma
·
122 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.