Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

SEZAİ KARAKOÇ'U SEVMEMİZİN ON İKİ HAKLI SEBEBİ
1. Yüksek sesle susması: Bu susuşu sükutun diğer bütün çeşitlerinden ayırmak lazımdır. Onun sohbetine katılıp neredeyse bir saat hiç konuşmadan çok şeyler anlatıldığına şahit olan insanların evlerine döndüklerinde "Anlat bakalım üstat nelerden bahsetti?" diyenlere aynı tonda susarak cevap vermeleri. 2. Aşkı muhafazakâr, liberal, sağcı, solcu her kesimin kalbine uyarlaması. Muhafazakâr kesim için Mono Rosa şiiri ile aşkı gökten yere indirmesi. Seksenli yıllarda bu şiir fotokopi nüshaları hâlinde öğrenci evlerinde elden ele dolaşırken yüreklerde adeta bir devrim yaratmıştır. Öznesi belirsiz aşk şiirlerinden muhatabı açık seçik olan aşk şiirine yükselmek o dönem gençliğine gayet iyi gelmişti. 3. Cümle mahlukata merhamet duygusunu şiirinde hiçbir canı dışarıda tutmaksızın kullanabilmesi. Vicdanı "kim verecek kedilere trafik bilgisini" dizesiyle göğsümüze yaklaştırması. Kedilerin karşıdan karşıya geçerken arabaların altında ezilmesi acaba kimin gündeminde yahut umurumda? Biz yüreği kendisine yetmezlere bunu hatırlatabilmesi. 4. Olmak isteyip de olamadığımız insan tipinin çağımızda az bulunur örneği olması, Modern dünyada sermayeye ve kapitale yaslanmadan da ahlaklı olunabileceğini kimsenin yüzüne vurmadan ortaya koyabilmesi. Herkesin dünya hazlarını telezzüz etme yarışına girdiği bir hayatın kırıntılarına tenezzül etmemesi. 5. Baki misali "Baş eğmeyiz edaniye dünyayı dûn için" diyerek ömür sürmüş ne Dimyat hevesi ne evdeki bulguru kaybetme kaygısına bir gün olsun hayatında yer vermemesi. İsteseydi kendisine verilirdi, ama o istemedi. Çünkü istemenin şahsiyeti yıpratan taraflarının bol olduğu bir ortamda yaşadığının farkındaydı. Verilenin maddi olanını almadı, manevi tarafını milletin zimmetine dahil etti. 6. Esnemedi, basitleşmedi. Yazdığı eserlerine, söylem ve idealine bir avuç insan karşılık verdi. Buna rağmen o ne diriliş ülküsünü anlamayan kalabalıkların anlayışına indirgeme yoluna gitti ne de etrafında kemiyetten bir duvar oluşturmaya kalktı. 7. Yalnızlığını ve bir başınalığını muhafaza etti. Ümitsizliği hiç yanına yaklaştırmadı. Galip gelmenin zafer çığırtkanlarına hiç alkış bahşetmedi. Çünkü "koşu bittikten sonra. koşan atlar" ve "yenilgi yenilgi büyüyen zaferler" olduğunu tarih dizgesini aşarak göstermeye çalıştı. 8. Modern şiirin en güçlü ve kudretli şairi olarak Yunus'un, Mevlâna'nın ve Şeyh Galip'in içinde bulunduğumuz yüzyıldaki sesi ve nefesi oldu. Eskiyi yeniledi, yeniyi yineledi. İkinci Yeni'ye sığmayan dünyasını ken dine özgü bir yeninin mümbit arazisine kurdu. 9. Necip Fazıl ile Mehmet Akif'i kendi düşünce ve duygu dünyasında barıştırmış. Cemal Süreya ile dünya görüşü farkı olmasına rağmen samimiyet ve muhabbeti aksatmadan sürdürmüştür. Tez canlı değil, geniş yüreklidir." 10. Sezai Karakoç "Balkon" şiiriyle nisyan ile malul olan kuşaklara neyi kaybettiğini hatırlatmıştır. Son derece sade biçimde dokunan bu şiir aynı zamanda önemli bir sehl-i mümteni örneğidir. Türk geleneğindeki "Çocuk düşe kalka büyür." anlayışı "Çocuk düşerse ölür" gibi bir uyarı cümlesine dönüşmüştür. Çünkü düşmenin onarıcı masum tarafı yeni modern mimariyle yerini ölümcül bir tehlikeye bırakmıştır. 11. Üstat Karakoç klasik din diline orijinal, edebi ve güncel bir anlatıyla estetik bir form ve içerik kazandırmıştır. Bunu "Ruhun Dirilişi". "İslam" "Kıyamet Aşısı", "Diriliş Neslinin Amentüsü" ve "Samanyolunda Ziyafet" kitaplarında daha yakından görebiliriz. Onun sağlam temeller üzerine kurduğu diriliş okulu gelecek kuşaklar için resmi öğreti ve müfredatın sağlamasını yapabilecekleri bir tefrik akademisine dönüşecektir. 12. Yeşil sarıklı ulu hocaların dokunulmazlığı ilk önce Nurettin Topçu'nun Bolu'da din görevlilerine manifesto niteliğinde yaptığı tarihi konuşma ile kaldırılmış sonrasında ise Sezai Karakoç'un "Bu kesik dansa karşı bana bir şey öğretmediniz." dediği yeşil sarıklı ulu hocaları siygaya çektiği şiiriyle ikinci kez sorgulanmıştır. Ona borçlu olduklarımızı keşke sevgimizle ödeyebilsek. Ruhu şad olsun!
Sayfa 22 - Hüseyin AkınKitabı okudu
·
101 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.