Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Tzvetan Todorov il­ginç bir yazısında üç tür dedektif romanı ayırır. Birincisi whodunit (kim yaptı) adını alan ve bir cinayetin çözümü­nü anlatan türdür. Bundan ötürü iki öykü yer alır bu tür­de; cinayetin öyküsü ve çözümün (soruşturmanın) öykü­sü. İkinci öyküde eylem azdır genellikle, çünkü bu öykü, mantığını kullanan dedektifin ipuçlarını değerlendirerek bir bilmeceyi andıran cinayeti nasıl çözdüğünü anlatır. işte bu çözüm birinci öyküde olanları yani cinayetin nasıl iş­lendiğini ve katili açıklar. Agahta Christie gibi yazarların en iyi örneklerini verdiği bu klasik türde okuru sürükle­yen, romanın başında beliren "katil kim?" sorusunun uyandırdığı meraktır. İkinci tür dedektif romanı thriller (heyecan romanı) ise bir tek öyküden oluşur. Bu romanlarda çözülecek esrarlı bir cinayetten yola çıkılmaz; onun yerine, kaçakçıların, gangs­terlerin, kiralık katillerin çevresinde geçen şiddet eylemleri ile dolu, heyecanlı serüvenler sıralanır. Romanın kahramanı dedektif bu tehlikeli olayların içinde yuvarlanır, dövüşür, yaralanır, ölümle burun buruna gelir vb. Bu türde okuru sürükleyen "katil kim?" merakı değil, şimdi ne olacak he­yecanıdır. Todorov bu iki türün özelliklerini kendinde toplayan üçüncü bir tür saptar: Suspence (gerilim) romanı. Bu üçün­cü türün tipik örneklerinde roman kahramanı (çoğu kez dedektifin kendidir bu) bir cinayet olayına karışmıştır ve cinayeti işlemediği halde şüpheler onun üzerinde toplan­makta ve bütün deliller onun suçlu olduğunu göstermekte­dir. Bundan ötürü suçsuzluğunu kanıtlamak için gerçek ka­tili bulmak zorundadır, ama bulana kadar da sürekli kaç­ması, polise yakalanmaması gerekmektedir. Klasik türde olduğu gibi burada da iki öykü var: Biri cinayetin, biri de çö­zümünün öyküsü; ama çözümün öyküsü ikinci türde oldu­ğu gibi heyecanlı serüvenler içinde geçer ve okuru sürükle­yen, "katil kim?" merakından çok kovalanan kahramanın bu gerilimli kaçış öyküsüdür. Kurt Kanunu'nda da işte bu üçüncü türün kurgusunu bu­luruz. Kara Kemal, Mustafa Kemal'i öldürmek üzere hare­kete geçen bir suikast hazırlayıcısı sanılmakta ve suçsuz ol­duğu halde kaçıp saklanmak zorunda kalmaktadır. Bu geri­limli kaçıp kovalamaca süresince bir yandan suikast olayı­nın gelişimini izler, nedenleri üzerinde düşünür ve yavaş yavaş işin iç yüzünü kavrar, gerçek suçluyu da bulur. Ama bu buluş onu ölümden kurtaramayacaktır yine de. Zaten yazarın amacı kahramanı kurtarmak değil, yıllar sonra ger­çek suçluyu okura açıklamaktır. Görüldüğü gibi bu yapıtta da iki öykü var. Birincisi, dedektif romanındaki cinayet öy­küsünün yerini tutan suikast öyküsüdür; ikincisi, bu su­ikast girişimi üzerine başlayan kaçışın ve suikastın esrarını açıklığa kavuşturma çabasının öyküsü. lki öykü iç içe aynı zamanda gelişmektedir, çember daralırken, kendi kurtuluş yollarını arayan ve verileri değerlendiren Kara Kemal'in ka­fasında son yıllara ait tarihsel olaylardan oluşan birinci öy­kü şekillenmeye başlar.
·
33 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.