Aforizma nedir?
Özdeyiş derin anlamı olan geniş duygu ve anlatıların tek ve sloganımsı cümle şeklini almış halidir. Yani, derin duygu tasvirleri ve onlarca kelimeyle ifade edilmeye çalışılanın tek solukta çıkmasıdır.
Franz Kafka anlaşılması güç bir yazardır. Hatta kimileri kendisinin bile kedini anlayamadığını söylerler. Aforizmalar kitabını okurken bazı sözlerin anlaması o kadar güç olduğunu anladım ki… En doğrusu daha fazla üstünde düşünmemek olsa gerek dedim. Hayatı boyunca arayış ve çıkmazda olan, kendini anlamlandırmaya çalışan Franz Kafka nın not defterindeki sözleri Aforizmalar kitabında toplanmış.
İçlerinden en beğendiğim sözler;
25. Ona sığınmazsa, insan yaşamdan nasıl zevk alabilir?
- Franz Kafka ne amaçla neyi kastederek yazdığını bilmiyorum. Her insan aynı şeyleri düşünmek zorunda değil. Söz aynı kalsın düşünceler bize kalsın, benim aklımdan geçen Allah’a sığınmaktı, ilk aklıma gelen bu oldu.
28. Kötüye bir kere kapıları açmayagör, kendisine inanmamız konusunda ısrar etmez artık.
-Kötülük bataklık gibi olsa gerek. Bir kere saplandığımızda bizi daha çok içerisine çekiyor. Küçük kötülükler, büyük kötülüklere kapı açıyor. Büyük gördüğümüz bize anormal gelen kötülükler, küçükleriyle beslenerek artık normal gelmeye başlıyor. Kafka’nın bu sözünden çıkarımım budur.
42. Tiksinti ve nefret dolu bir başı önüne eğmek.
- Zaman zaman insan kendisinden tiksinir; yaptıklarından, tercihlerinden, keşkelerinden pişmanlık duyar ve içine kapanır. Franz Kafka bu sözleri not defterine yazdığında kim bilir ne yaşamıştı?
44. Bu dünya için kendini paralaman gülünç.
- Birçok yerde bu sözü görmüştüm, sözde hoşuma gitmişti. Fakat Franz Kafka ‘ya ait olduğunu bilmiyordum. Gelip geçici, dünyanın sonunun ölüm olduğu ve hiç bir şeyin bize ait olmadığı tek bir cümleyle özetlemiş…