TEMBELLİK ETMEYE HAKKIMIZ YOK MU?
Puan vermedi·64 syf.··
2023 61. kitabı
Lafargue bu kitabında şöyle diyor: "Çağımız çalışma asrıymış, öyle diyorlar; aslında acı, sefalet ve çürüme asrı..." Yazarımız, 1850 yılları Fransa'sındaki çalışma saatlerine isyan ediyor. O dönemde proleterler(işçi sınıfı) günde 12 ila 14 saat arasında çalışıyor. Onlara çok çalışmayı bin din gibi empoze etmeye çalışan kişiler ise Napoleon gibi imparatorlar, ruhban sınıfından papazlar ya da soylu denilen zengin aileler... Lafargue'ye göre, işçilerin çok çalışması onların gelişmiş bir toplum olabilmelerinin önündeki bir engel. Sanayi inkılabıyla birlikte gelişen makineleşme, bir insanın yapabileceği işin 10bin katını rahatlıkla yapabilirken, insanların çalışma saatlerinde herhangi bir değişiklik olmaması hatta artması bir saçmalık. Ayrıca genel kanının aksine çalışma saatlerinin çok fazla olması verimliliği de düşürüyor. Yazarımız bunu şu şekilde örnekliyor: "Bizim makineler, İngiliz iplik fabrikalarındakilerle aynı olsalar bile üretmeleri gerektiği kadar üretmiyorlar; hem de İngiltere'deki iplik fabrikaları günde iki saat daha az çalışmasına rağmen..." Yazılmasının üzerinden 180 yıldan fazla geçmiş olan bu kitap güncelliğini günümüzde de koruyor. İşçilerin, tembellik etmeye hakları yok. Yalnızca çalışmak, çalışmak ve çalışmak... Kitabın içindeki başka bir cümleyle yazıyı noktalıyorum: "Tembellik ederek zenginleşmek için, yoksullara iş verenleri, insanlığın velinitmetleri diye alkışlıyorlar..."
Edebiyat
Tembellik HakkıPaul Lafargue · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202513,3bin okunma
·
544 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.