Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Rub u l Muhlikat
Allah ı bilen,Allah yaklaşan ,Allah için amel eden Allah a doğru say eden ve nihayet Allah katında olanları keşfeden kalbdir. Diğer uzuvlar kalbe tabi ve onun hizmetçileridir. Onlar,kalbin çalıştırdığı alet ve vasıtalardır. Masivalardan temizlendigi zaman, Allah a yaklaşıp saadete eren ve felah bulan bu kalb olduğu gibi,masivayı içine alıp gizlediği zaman şekâvete yönelip hüsranda kalan yine bu kalbdir. *Gerçekte Allah'a ibadet eden kalbtir.Uzuvlara dağılan onun nurlarıdır.Gercek de Allah a isyan eden de odur.Uzuvlara sirayet eden kötülüklerde onun eseridir. Onun zulmette kalmasını onun iyilik ve kötülüğü gösterir.Çünkü her bardak içinde ne varsa dışında o gözükür.İnsan kalbini bildiği zamanda Rabbini bilmiş olur. →Kendini bilmeyen rabbini bilmez.Çünkü kendisini bilmeyen başkasını nasıl bilebilir? →İnsanların çoğu ise,nefis ve kalblerinin cahilidirler →Kendileri ve nefisleri arasına hâil gitmiştir. Hâil;dilimize arapçadan geçmiş olan hâil sözcüğü "hevl"kökünden türemiştir. Hevl; korku vermek,paniğe sürüklemek anlamına gelirken hâil de korku veren ,dehşet uyandıran şey ya da olay demektir.16.yy da sözlüge girmiştir. →Allah Teâlâ kişi ile kalbi arasına girer. •Şühud=gözle görme manasına gelirken, Müşahede=Maddi âlemden ayrı kalb gözuyle görmek anlamına gelir. Murâkabe=Yüce Allah'ın her an kendisini gördüğü ve her an kendisinin hâlini bildiğini bilmesidir.(Denetleme,denetim) →Bu bilgi ve şuur ile insan kendini murâkabe edip düzeltmeli. Kalbi ve kalbin hakikat vasıflarını bilmek dinin asli ve sâlikler yolun esasıdır Kalb,Rûh,Nefis ve Akıl kelimelerinin ve bunlardan murad olunan mânalar; →Kalb,ruhun madeni ve kaynağıdır →Latife-i Rabbani;Kalbin ve ruhun Allah'ın kâinatta olan rububiyetini hissedip,onunla nefes alıp gıdalanmasını sağlayan ince ve latif bir duygudur. Kalb ,dediğimiz zaman maksadımız ruhani kalbdir. 2 . Rûh kelimesi Kalbim boşluğunda bulunan Latif bir cisimdir →Damarlar vasıtasıyla bedenin her tarafına yayılır görmek duymak koku almak vb ile hayat nuru'nun buradan azaları akması odanın köşelerinde dolaştırılan lambadaki ışığın O köşelere aydınlatmasına benzer zira lambayı hangi köşeye getirirsen orayı aydınlatır. Hayat ,O köşede meydana gelen aydınlık gibidir. Ruh ise lamba gibidir.Bâtını hareket olan lambanın köşelerde dolaşması gibidir. 3.Nefis Kelimesi Birinci mana gazap ve şehvet kuvvetini toplayan bir manada kullanılmasıdır İnsanda kötü vasfıni toplayan bir asli kastederler ve mücadele edip onu kırmak lazım derler. Senin en büyük düşmanın iki koltuğun arasında seni kuşatan nefsindir. Beyhaki züht kitabı ibni Abbas (ra) rivayet edilmiştir. İklinci mana; Emir ve irade altına girip şehvetlere karşı koyabilmesi sayesinde sükuna kavuştuğu zaman ona nefsi mutmainne denir Fakat bu nefis hallerinin ihtilafı sebebiyle muhtelif nitelikler vasıflanır Ey huzur içinde olan nefis hoşnut etmiş ve edilmiş olan rabbine dön Fecri 27-28 Müminlerden ilimleri ile amil ve ihlasları ile Kamil olan alimlerin nefis mertebeleridir. Nefsin mutmainneye erişenlerin sıfatı yedidir; Amel ve ihlas Tevekkül tenezzül riyazat ibadet şükür Rıza Allah'ın Tevfik ve inayeti ile nefislerini bu yedi mübarek sıfatı eriştiren kutlu kişilerin bu mertebeden de Yüce olan makamı muradiyeye ulaşabilmek için bütün amellerinde İhlas olmalı ve hak esmasına devam etmelidir ismi halka devam ile bu mertebeden daha Yüce olan nefsradiye makamına yükselir Nefsin Sıfatları ) NEFS-i-EMMARE 2) NEFS-i-LEVV AME 3) NEFS-i-MüLHiME 4) NEFS-i-MUTMA'iNNE 5) NEFS-t-RADiYYE 6) NEFS-i-MERDiYYE 7) NEFS-i-SAFiYYE 1Kafirlerin ve fasıkiarın nefsleri 2Günahlarına nadim olan mü'­minlerin nefsleri 3Aliml erin nefsleri 4ilmi ile amil olanların, ihlas ile yapanların nefsleri 5-Veliyullah'ın nefsleri 6-Arif-i billahların nefsleri 7-Enbiya-i kiramın ve Rüsül-i zevil-ihtiramın nefsleri, makamları 4-Akil kelimesinin manası İki manası vardır ; Birincisi eşyanın hakikatini bilmekten ibaret olan akıldır ki bu kalpte bulunan ilim sıfatından ibarettir. İkinci manası ise ilimleri anlayan manası murâd olunur ki o zaman da kalbin kendisi olur. Kalbin askerleri Kalbin iki askeri vardır Bunlardan biri göz ile görülür diğeri göz ile görülmez kalp bir hükümdar askerler ise hizmetçi ve yardımcı hükmündedir işte asker denmenin manası da budur göz ile görülen askerler ise el ayak göz kulak dil ve diğer azalardır bunlar hepsi kalbin emrinde ve hizmetindedirler kalp bu azaları dilediği gibi tasarruf eder ve ona istediği istikamette kullanır . Bu azalar fıtraten kalbe itaate mecburdur onu asla muhalefet ve ona karşı isyan edemezler. Kalbin ,ilim Hikmet ve tefekkür kuvvetleri vardır Beden alemi nefsim vatanı memleketi ve şehri gibidir. Uzuvları ve diğer kuvvetleri sanatçıları ve işçiler gibidir. Akıl ve fikir kuvvetleri yol gösteren müsteşarları ve vezirleri gibidir. Şehvet yiyecek ve içecek gibi maddeleri temin eden sahtekar hizmetçi gibidir . Gazap ve gayret hükümdarların muhafızları gibidir. Şehvet erzak taşıyan hizmetçi hilekar yalancı ve aldatıcı gibidir görünüşte doğru ve samimi konuşan bir kimse olmakla beraber gerçekte korkunç bir hilekar ve öldürücü bir zehirdir. Akıl fikir kuvvetleri yol gösteren Bu kuvvetler gazap ve şehvet kuvvetine karşı ilahi birer kuvvettirler.
·
43 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.