Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Farklılık Tefsir ve İçtihaddadır
Hukukta tenâkuz ve tezad olmayacağı tabiîdir. Farklılık hukukçuların tefsîr ve ictihadından doğar. İmam Şa'rânî'nin el-Mizânü'l-Kübra adlı emsalsiz eserinde, bu hususta pek çok misal verilmektedir. Meselâ, Hazret-i Peygamber'den, "Nikâhı ancak veli yapar" ve "Dul olan kendisi için velisinden daha hak sahibidir, bekâr ise izin istenir" hadîsleri gelmiştir. Birinci hadîsi esas alan üç mezhebde velînin bulunmadığı nikâh sahih olmaz. İkinci hadîsi esas alan Hanefiler, hem dul kadın, hem de bâkire ve bâliğa kız için nikâhda velînin bulunmasını şart koşmaz. Ancak ilk hadîsteki ifadeyi nedbe yorarak, nikâhta velînin bulunmasını mendub sayarlar, iyi görürler. Çünki nikâhta velinin bulunması icab ettiğine dair hadîsi rivâyet eden Hazret-i Aişe, velîsiz bir nikâha şahid olmuş ve itiraz etmemiştir. Eğer nikâhta velînin bulunması şart olsaydı, itiraz ederdi. Hem bu hadîs, kıyasa da aykırıdır. Her çeşit hukukî muameleyi kimseden izin almadan yapabilen båliğ bir kimsenin, nikâhta başkasının iznine muhtaç olmasını, kıyas kabul etmez.
·
12 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.