Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Gehenne Vadisi? Cehennem?
Araştırmalar sonucunda Kudüs yakınlarında Gehenne vadisi denen bir yerin olduğu görülmüştür, burada suçlular infaz ediliyordu ve hayvan cesetleri de buraya atılıyordu. İsa, lllic erit fletus et stridor dentium (Orada ağlayış ve diş gıcırtısı olacaktır. -Matta 25:30) dediğinde, alegorik olarak bu yerden söz etmek istemekledir. Bu vadi bir işkence ve eziyet yeriydi; ve mesellerinde, anlaşılmaz söylevlerinde sözünü ettiği yer hiç kuşkusuz burasıdır. Ateş işkencesi bu vadide kullanıldığından bu fikir gerçeğe çok yakındır. Orada suçlular canlı canlı yakılıyordu; kimi zaman dizlerine kadar gübrenin içine gömülüyorlardı; boyunlarının etrafına kumaş parçası dolanıyor ve iki adam, boğmak için her biri bir taraftan çekiyordu, böylece ağızları açılınca içine erimiş kurşun dökerek iç organlarını yakıyorlardı: İşte, Celileli’nin sözünü ettiği ateş, işte işkence. Bu günah (demektedir sık sık) ateş işkencesiyle cezalandırılmayı hak etmektedir: Yasayı ihlal eden Gehenne vadisinde yakılmalı ya da çöplüğe atılmalıdır ve buraya bırakılan hayvan cesetleriyle birlikte ateşe verilmelidir. Ama İsa’nın bu ateşten söz ederken kullandığı "sonsuz" sözcüğü, cehennem ateşlerinin hiç sonu olmadığına inananların görüşüne gönderme yapmıyor mu? Hayır, kuşkusuz. Kutsal Kitaplarda sık sık kullanılan bu sonsuz sözcüğü bize sonlu şeylerden başkasına dair bir fikir asla vermedi. Tanrı kendi halkıyla sonsuz bir ittifak yapmıştı; bununla birlikte, bu ittifak son buldu. Sodome ve Gomorrhe şehirleri sonsuza dek yanmalıydı ama bu yangın duralı uzun zaman oldu. Zaten ateşin Kudüs yakınlarındaki Gehenne vadisinde var olduğu, gece gündüz yandığı herkesin bildiği bir şeydir. Kutsal Kitabın sürekli abartmalardan yararlandığını da biliyoruz, söylediği şeyi asla harfiyen almamak gerekir. Bu abartılardan yola çıkarak, hep yapılageldiği gibi, şeylerin gerçek anlamını çürütmek gerekir mi?
Sayfa 70 - Fol, 2.Basım, Kasım 2022
·
246 görüntüleme
Muhammed Nurullah Yiğit okurunun profil resmi
Cehennem ateşinin "Sonsuz" ifadesiyle zikredilmesi, Kur'an'da da mevcut. "Şüphesiz suçlular cehennem azabında sonsuza kadar kalıcıdırlar." (Kur'an: 43:74) Etimolojik olarak “gé ben Hinnom” (Hinnom oğlu vadisi) ifadesinden gelmesi mümkün. Lakin ne Ahd-i atik'de ne Ahd-i Cedid'te ölümden sonrası için apaçık bir bilgi yer almıyor Kur'an'ın aksine. Kur'an bu konuda pek teferruatlı. Böylesi durumda birinin birinden etkilenmesi ilginç geliyor.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.