Duyusal-fiziksel bir nesneden akıl yürütme yolu ile ona belirlemeler veren, onu belirli kılan her şeyi soyutladığımızda geride kalan şey, maddedir
Madde, Plotinos için, böylece sadece ve sadece her şey olabilme imkanıdır, ama hiçbir şey olma gücü, kuvveti değildir; çünkü mutlak belirsizliktir.
Madde, cisim olamaz, çünkü cisim daha sonra ortaya çıkan bir şey, maddenin bir başka şeyle birleşmesinden meydana gelen bileşik bir varlıktır ...
Madde, ne Ruh, ne Tin, ne Hayat, ne idea, ne Akıl, ne sınır, ne sınırlandırılmış olandır -çünkü o saf, mutlak sınırsız olandır (apeiron)-; o, bir güç (dynamis) de değildir.
Bütün bu şeylerin dışında olduğu için maddenin var olduğu bile söylenemez; tersine onun var-olmayan diye adlandırılması gerekir. Ama bu, hareket ve sükunetin var-olmayan olmaları anlamında bir var olmama da değildir, gerçek anlamda var-olmamadır. Madde, kütlenin hayali bir gölgesinden fazla bir şey değildir; o, yalnızca bir var olma arzusudur.
Madde statiktir , ama kararlı değildir ; kendisini görmek isteyen her çabayı boşa çıkararak kendisi bakımından görülemezdir ; kimsenin kendisine bakmadığı bir yerdedir , yakından bakıldığı zaman ise gözlerden kaçar
Plotinos, maddeyi bir yandan hiçbir varlığı olmayan bir gölge, yalancı bir hayal olarak nitelendirir.
Eğer madde var olmasaydı, hiçbir şey varlığa gelmezdi
İmge, bir başka şeyde meydana gelen bir şeydir. O halde bu başka şeyin yani maddenin var olması gerekir
Özsel Kötü, İyi'den hiçbir biçimde pay almayan Kötü'dür ve o, Madde'dir ... Salt yoksunluk, sadece iyi-olmamadır; Kötü ise mutlak yoksunluktur, yokluktur.
Plotinos için madde kuvveden fiile geçiş süreci olarak her türlü iyinin zorunlu koşuludur