Agnostisizm ve İlahi Tragedya
9/10
·431 syf.··
Beğendi
·
2024 166. kitabı
·
12 günde okudu
·
Okunma: 11 Temmuz 2024 22:11
Evvala Şahsi düşüncem sonra Kitap Incelemem. Diamond Tema yı doğrusu hiç okumamıştım. Son günlerde youtube kanalında ki bir tartışma vesilesi ile gündeme gelmesinden bilgi sahibi oldum. Din kitleleri uyutmada bir afyon görevi gördüğünden bu alana az biraz dokunan kendi cenahından değil ise linçe uğruyor! Oysa ki, Diamond Tema sözü edilen programda, kur'an dan sonra sahih kaynak kabul edilen Tecrid-i Sarih Sahih-i Buhari Muhtasarı kitabını kaynak göstererek konuşmuştur. Ülkemiz insanı Bazı konuları çabuk unutmakta, Gazeteci Metehan Demir ile Dönemin Bakanı Egemen Bağış arasında yaptığı sohbette, "Bu bakara iyi Makara" diye googleden her cuma bir ayet sallayana benzer tepkiyi göstermemiştir. Bu da samimiyettten uzak bir sahtekârlık göstergesidir. Inanların kutsal Kitabı Kur'an ile dalga geçen Egemen Bağış halen Çekya Büyük elçisi görevini sürdürmektedir. İncelemeye gelince yazar çok çeşitli kaynakları referans alarak güzel bir araştırma ortaya çıkarmış. Arka kapak yazısından kısa bir alıntı. Din, bilim ve felsefenin prensipleri ve birbirlerinden farkları nelerdir? Tanrı varsa dünyada neden kötülük vardır ve eğer Tanrı varsa, gerçekten özgür bir iradeye sahip olduğumuz söylenebilir mi? Bununla beraber, eğer Tanrı varsa bu Tanrı neye benzer? O’nun var olduğunu ya da var olmadığını kanıtlayabilecek bir argümana sahip miyiz? Kitap içeriği bazen inançlı insanlara rahatsızlık verebilir, Tanrı sorgulanır mı? Düşüncesi ile iman gözlüğünden bakılınca. Kitapta işlenen konuları okurken hangi tanım nedir? Neyi ifade ediyor diye nternetten araştırma yaparak aldığım notları altta paylaşıyorum. Agnostisizm, tanrının varlığına inanmak ya da inanmamak konusunda insan aklının yetersiz kaldığını savunan felsefî anlayıştır. Agnostik terimi Yunanca olumsuzluk eki olan “an” ile “bilen ve bilgisi olan” anlamına gelen “gnostikos”, sözcüğünün birleşmesiyle oluşmuş bir kavramdır. İgnostisizm, varlığı ve yokluğu tartışılan "tanrı" kavramının tanımında bir tutarlılık bulunmadığını, tutarlı bir tanımı bulunmayan bir kavramın da varlık yokluk açısından tartışılmasının anlamsız olduğunu öne süren teolojik konumdur. Apateizm ya da tanrıumursamazlık, tanrının veya tanrıların varlığı veya yokluğu konusunda ilgisiz, kayıtsız kalma durumudur. Bir apateist, tanrının veya tanrıların var olduğu veya olmadığı yönündeki iddiaları kabul etmek veya reddetmekle ilgilenmez.  Pozitivizm veya olguculuk; Auguste Comte'un başını çektiği, doğru bilginin yalnızca bilimsel bilgi olduğu, doğru bilgiye ise yalnızca ampirizm ile ulaşılabileceğini ve bu bilginin kendisinin deneysel olmadığını savunan düşünce akımıdır. Ampirizm Deneycilik, empirizm veya ampirizm, bilginin duyumlar sayesinde ve deneyimle kazanılabileceğini öne süren görüştür. Deneyci görüşe göre insan zihninde doğuştan bir bilgi yoktur. İnsan zihni, bu nedenle boş bir levha gibidir. Deneycilik akılcılığın karşıtıdır.  Epistemoloji ya da bilgi felsefesi, bilgiyle ilgilenen bir felsefe dalıdır. Epistemologlar, bilginin doğası, kaynağı ve kapsamı, epistemolojik gerekçelendirme, inancın rasyonelliğini ve diğer çeşitli konuları incelemektedir. materyalizm, her şeyin maddeden oluştuğunu ve bilinç de dahil olmak üzere bütün görüngülerin maddi etkileşimler sonucu oluştuğunu öne süren, a priori olan hiçbir metafiziksel kavramı kabul etmeyen felsefe kuramıdır. Bir diğer deyişle madde, var olan tek tözdür. Metafizik ya da doğa ötesi, felsefenin bir dalıdır. İlk felsefeciler tarafından, "fizik bilimlerinin ötesinde olan" anlamına gelen "metafizik" sözcüğü ile felsefeye kazandırılmıştır. Metafiziği tanımlamaktaki zorluk Aristoteles'in bu alana ismini verdiği yüzyıldan bu yana bu alanın gösterdiği değişimdir. Nonteizm, çoğu zaman dinsizlik anlamına gelen bir kelime olarak kullanmışsa da sadece ateistleri, agnostikleri ve agnostik ateistleri tanımlar. Anlamı en azından 'teist' olmamak yani bir tanrının var olup insanlara müdahale ettiğine inanmamak demektir. Deizm veya yaradancılık, din, peygamber veya vahiy aracı olmaksızın bireyin akıl, gözlem, sezgi gibi yollarla Tanrı'nın varlığına inanmasına dayalı bir felsefi görüştür.  Ateizm ya da tanrıtanımazlık, Tanrı'nın, tanrıların, doğaötesi inançların ya da ruhani varlıkların reddidir. Bu fikirde olanlara ateist ya da tanrıtanımaz denir. Kelime anlamında da belirtildiği üzere ateizm, din ile ilgili bir kavram değil, tanrı ile ilgili bir kavramdır. Fideizm Epistemolojide, fideizm, inancın akıldan bağımsız olduğunu veya akılla çatıştığını ve belirli gerçeklere ulaşmada akıldan üstün olduğunu savunan teori. Latince "inanç" anlamına gelen "fide" kelimesinden türetilmiştir. Solipsizm, "Ben" felsefesi olarak bilinen, varlığı ben'in tasarımları olarak dile getiren felsefi görüş. Kuramsal bencilik olarak da belirtilir, buna göre bilinç içerikleriyle birlikte öznel ben varlık olarak kabul edilen tek gerçekliktir. Onkoloji ve Antoloji ile karıştırılmamalıdır. Ontoloji, varlık felsefesi ya da varlıkbilim, temel sorunu varlık olan felsefi disiplin. Varlık ya da varoluş ile bunların temel kategorilerinin araştırılmasıdır. "Varlık" ve "varolan" ayrımını; "varlık vardır" ve "varlık yoktur" fikirlerini tartışır.  MateryalizmMaddecilik, özdekçilik veya materyalizm, her şeyin maddeden oluştuğunu ve bilinç de dahil olmak üzere bütün görüngülerin maddi etkileşimler sonucu oluştuğunu öne süren, a priori olan hiçbir metafiziksel kavramı kabul etmeyen felsefe kuramıdır. Bir diğer deyişle madde, var olan tek tözdür. Kaynak: tr.m.wikipedia.org
Felsefe
Agnostisizm ve İlahi TragedyaDiamond Tema · Mitra Yayınevi · 2022602 okunma
·
68 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Varlığı ispat edilemeyenin yokluğunu konuşmak gereksiz ve aptalca gibi geliyor bana. Fakat bilmediğimiz veya kabullenemediğimiz ne varsa o alanları Tanrı'ya havale ediyoruz. Örneğin ölüm. Çekirge, sinek, it, kedi, tavşan öldüğünde ne oluyorsa bize de aynısı olacak elbette ama bunun üzüntü ve acısını kaldıramdığımız için, tanrılar, peygamberler, öbür dünya, huriler, melekler icat ediyoruz. Aslında iyi de ediyoruz. Öldükten sonra dirilişe inananlarda intihar vakalarının daha az olduğunu okumuştum.