Kendi düşüncemi söylemek gerekirse bence Tanrının kendini gizlemesi değil, Tanrının kendini göstermesi söz konusu olabilir. Çünkü evrende bir düzen olduğunu biliyoruz. Burada düzen var mı yok mu tartışmayız çünkü düzen olmasaydı bilim de yapılamazdı. Bu tarz konulardan bahsederken beynimizin de bu düzene dahil olduğunu unutuyoruz. Mesela erkek kuşlar şarkı söyleyebiliyor ama dişi kuşlar söyleyemiyor¹ veya bir keresinde maymunlara konuşmayı öğretmeye çalışılıyor ama başarılı olunamıyor², iki durumun sebebi de bu hayvanların beyninin kapasitesinin uygun olmaması. Şimdi bizim beynimiz de evrendeki düzenin standartlarıyla çalışırken bu düzenin daha üstündeki bir şeyi anlayabilecek kapasitesi var mı bilemeyiz. Hadi iki ihtimal var diyelim: 1- Bu düzenin dışında, bu düzenin yaratan bir irade yoksa beynimizin hayatta kalıp ürememize yetecek kapasitede olması yeteceği için bu konuda doğruluğundan emin olabileceği bir sonuca ulaşamaz. Yani Tanrı yoksa onun olup olmadığını bilemezsin. 2- Bu düzeni kuran bir yaratıcı varsa düzenin üstünde olduğu için evrene düzen dışında müdahale edebilecek gücü de vardır yani insanların onu algılaması için bir şey yapabilir de yapmayabilir de. Eğer yapmamayı seçerse onun olup olmadığını yine bilemezsin. Yani bir Tanrı varsa ve müdahale etmiyorsa da Tanrı yoksa da zaten onu algılayamıyor olmamız gerekiyor, eğer Tanrı varsa ve kendini göstermeyi seçerse onu algılayabiliriz. Bu yüzden ateizm Tanrı'nın olmadığını savunduğu için (temelsiz geliyor), deizm de Tanrı'nın müdahale etmemesine rağmen onun olduğunu bilebileceğimizi savunduğu için (tutarsız geliyor) pek mantıklı değil bence. Burada teistlerin iddiası (Var olduğunu söylüyoruz çünkü bize bizim kapasitemizde bir işaret gönderdi) ve agnostiklerin iddiası (Var olup olmadığını bilemeyiz çünkü onu algılayamıyoruz) mantıklı geliyor sadece. "Siz ne düşünüyorsunuz" diye sorarken deist ve ateistlerin yapacağı açıklamayı merak etmiştim aslında çünkü ikisini de mantıklı bulamadığım için "Bu konuya şöyle bir çözüm getirmişlerdir" diye bir şey düşünemedim. 1- Kadın Beyni Erkek Beyni 2- Evrim Nedir?
1000 Kitap

Yiğit Baran

@YigitBaran
·
Siz ne düşünüyorsunuz?
Din felsefesi açısından "Tanrı'nın gizliliği" (Hiddenness of God" önemli bir başlıktır. Ateist felsefeciler, Tanrı varsa bunun neden apaçık olmadığını ve Tanrı'nın neden gizlendiğini gündeme getirerek teizme itirazlarda bulunurken teistler, Tanrı'nın varlığı için yeterli delil olduğu (kozmolojik delil, tasarım delili gibi) için tam olarak gizli olmadığını ve Tanrı'nın daha açık varlığını göstermesiyle insanların özgür iradeleriyle imtihanda olmalarıyla ilgili olgunun zedeleneceği gibi cevaplar vermişlerdir.
1000Kitap
·
393 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.