Hobbit -kitabı ve film serisi- ile orta dünyaya ilk adımımı atmış bulunuyorum.Son bir haftamı alan yarı okuma yarı izleme süreci tahmin ettiğimden daha sürükleyici geçti.
Ben genelin aksine önce filmi izleyip sonra kitabı okumak istedim bu sayede masalsı varlıkların çok olduğu bir yapıtı zihnimde canlandırmak çok daha kolay oldu.Masalsı demişken kitabı okurken Hobbit'in orta dünyaya ait diğer eserlerle devam ettirilmemesi durumunda sıradan bir masal veya çocuk anlatısı seviyesinde kalacağını gördüm zira Tolkien'in evren oluşturma girişiminin bir parçası olan kitabın sonundaki orta dünya haritası internette detaylarını bulabiildiğimiz elf dili, cüce rünleri ve yüzükler hikayeyi birkaç gömlek yukarı taşıyor.
Ben kitabı okurken yıllar önce Mişel Strogof 'u okurken hissettiğim heyecanı bir kez daha yaşadım.Gerçekten film olsun kitap olsun Hobbit her yönden kalburüstü bir eser olmuş.
Çeviriden de - bu kitap özelinde - bahsetmeden geçemeyeceğim. Gamze Sarı bence iyi sayılabilecek bir çeviri yapmış tam yerli yerinde kullandığı bazı kelimeler ve tabirler trollerin ve Gollumun konuşmasını orijinal bir tarzda çevirmesi benim hoşuma gitti.
Film ve Kitabı için küçük bir parantez açmakta fayda var. Filmin bence oldukça fazla artısı ve eksisi olmasına rağmen eksiler biraz daha ağır basıyor (Kitabı açısından bakılınca).Burda eksilere değinecek olursak kitabın başkarakteri Bilbo Baggins olmasına rağmen filmde başkarakter olarak daha çok Thorin'in ön plana çıkması, cücelerin tanıtılmasındaki eksiklikler, kitapta olmayan Tauriel ve Alfrid gibi hikayeye katkısı olmayan karakterlerin olaya dahil edilmesi, Bard gibi önemli bir karakteri aslında Dale Lordu (ismini hatırlayamadım) soyundan gelmesine rağmen balıkçı/salcı olarak tanıtılması gibi uzayıp giden bir liste var ancak filmde sinematik alarak güzel duran ancak kitapta olmayan bazı noktalar da yok değildi burda da Smaug'un öldürüldüğü sahneyi, beş ordunun savaşını, elflerden kaçış bölümünü sayabilirim.
Velhasılıkelam fantastik bir dünya yaratma konusunda öncü bir eser olan Hobbit'i beğenerek okudum okumayanlara tavsiye edebilirim. Filmi de izlerseniz kitapla arasındaki farkları görür bir yandan da eğlenirsiniz.
HobbitJ. R. R. Tolkien · İthaki Yayınları · 202317,2bin okunma