bilgisizlik soytarılığın bir çeşididir
Puan vermedi·290 syf.··
2024 7. kitabı
·
25 saatte okudu
·
Okunma: 06 Ağustos 2024 00:00
Kitap hakkında konuşmaya başlamadan önce kitabın farklı yerlerinden alınmış iki alıntıyı bir araya getirmek istiyorum. “Her şeyden önce, dedim, bu adam burada bir soytarı durumundaydı. Bu hal onu incitmiş, yere vurmuş, idealini kaybettirmiş olmalı; haşin, hastalıklı, hatta bütün dünyadan öç almak isteyen bir insan oluşu da bundan ileri geliyor diyebilirim. Onu insanlarla barıştırsak da, yine bir insan olduğunu hissetse...” Ve; “Şüphesiz, bilgisizlik soytarılığın bir çeşididir.” Köylü, köylüdür. Kişiyi gelmiş olduğu çevreden koparamazsınız çünkü karakterini o çevreden oluşturmuştur zaten. İlginç bir şekilde bu kitabın çok fazla okuyucusu yok. Ve okuyanların bir kısmı mutlaka okunması gerektiğini diğer kısmı bu kitabın Dostoyevski’ye ait olduğundan şüphe edilmesi gerektiğini söylüyor. Evet, kült bir eser gözüyle ele almak doğru olmaz ama ilk eserlerinden bile daha kötü demeyi de yersiz bulmuyorum. İlk başlarda okuması biraz sıkıcı, bunaltıcı ve asla sarmıyor ama 30. Sayfayı geçtikten sonra o dünyaya adım attığınız için bir şekilde sizde o etkiye girip okuyorsunuz zaten diyaloglar şeklinde ilerlediği için bir çırpıda bitiyor. Kısaca kitap hakkında konuşmak gerekirse karakterimizin (Sergey) dayısı dünyanın en mülayim, kibar insanı; anneannesi (Generalin Karısı) ise şeytana ruhunu satmış birisi. Anneannesi dayısının üstünden geçiniyor ve onun için hiçbir şey yapmadığını bencil olduğunu iddia ediyor tüm bunlar yetmezmiş gibi gözbebeği Foma Fomiç’i de yanında getirip oğlunun evine çöküyor. Foma Fomiç ise cahilin önde gideni türlü ajitasyonlarla kendini üste çıkarıyor ve herkesin onun etkisi altına girmesini sağlıyor. Bu gücü aldığı tek kişi de Generalin karısı. Kusura bakmayın ama oğlunu böyle sömürenin getireceği besleme annesinden farksız olmaz hatta daha fena olur. Besle kargayı oysun gözünü. Ben Foma Fomiç’i de Generalin karısını da çok iyi tanıyorum. Bu kitap resmen toplumun içinden hastalıklı insanları ve hastalıklı insanların hasta ettiklerini konu alıyor. Dostoyevski de Foma Fomiç karakterini gerçekten çok derin ele almış okurken sinirden kitabı ısıracaktım. Mutlaka okunmalı mı bilmiyorum ama karakterlerin sosyal ilişkilerinize farklı bir perspektif katacağına eminim. Ben açıkçası keyif alarak okudum yer yer sinirlerim bozuldu falan ama klasik Petersburg karakterlerinden sonra bu karakterle tanışmaktan memnun oldum. Bence şans verilebilir. Stepançikovo Köyü Fyodor Dostoyevski
Edebiyat
Stepançikovo KöyüFyodor Dostoyevski · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 20194,915 okunma
·
33 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.