Parçalanmış Macaristan'ın parçalanmış sınırında bir okul, kapalı ve şiddet dolu karanlık bir terbiye! mektebi. Çocukluğun ve masumiyetin bitişinin şiddetli farkındalığı...
Adalet yok, acıma yok, saf keder ve yaklaşan yeni dünya düzeninin sert ayak sesleri var. Medve, Gabor, Szeredy, Orban... Onlardan arkadaşlık, başa çıkma, çocukluğun ve bireyselliğin yok oluşuna dair çok şey öğreniyoruz. Çocuklar katı otoritenin altında ezilip hiyerarşik düzeni iliklerine kadar hissederken değişen politik ortamın da ayak seslerini inceden inceden duyuyorsunuz.
Kitabı severek okumama rağmen beklenen etkiyi bırakmadığını da belirtmeliyim, ya da ben hikayeden beklediğim etkiyi alamadım desem daha doğru sanırım. Parça parça anıları okurken çoğunlukla zamansal detay verilmemişti, anlatım bir süre sonra monotonlaştı ve ben ısrarla diğer sayfaya her geçişimde romanda bir kırılma olacak diye bekledim. Medve'nin bakış açısıyla anlatılan kısımlar nispeten daha belirgin bir ses olsa da karakteri içselleştirmek benim açımdan pek mümkün olmadı. Bu erkek çocuklarının sınırda yaşadığı travmalar tüm hayatlarına sirayet ediyor fakat; onların hayatlarını şekillendiren deneyimler çoğunlukla belirsiz. Kitabın temaları güzel, ilgi çekici, fakat bence daha iyi işlenebilirdi. Deli gibi tavsiye edip mutlaka okuyun diyenileceğim bir roman olmadı maalesef. Yine de Macar yazarları okumayı seviyorum, deneyimlediğim için mutluyum.
..