Özkişi,Edebiyat dünyasında bilinen bir yazar değildi dolayısıyla kendisini edebiyat derslerinden tanıma şansı buldum.Yazarı ve özelliklerini pekiştirmek amacıyla da bu kitabı aldım ve okudum.Romanda çoğu karakterin adı bulunmamaktadır.Bu nedenle incelemenin diğer kısmında kendim isimler vereceğim.Ayrıca inceleme yazmadan önce her zaman diğer incelemeleri okurum ve kafamdaki eksik boşlukları doldurmaya çalışırım.Çünkü bu konuda acemiyim ve eğitimim yok.Roman içerisinde benim bazı takıldığım noktalar diğer eleştirmenlerce üstüne durulmamış.Eğer yorumlarımda hatalar olduğunu düşünürseniz,beni bilgilendirmekten çekinmeyin.
Baş Karakter:Alp
Çocukluk Arkadaşı:Mete (kısa olsun diye bunları seçtim kseufgshf) SPOİ
Alp genç yaşlarda bir komiserdir,eski yaşadığı sokakta işlenen cinayeti incelemektedir.Maktul 20 yerinden bıçaklanan yaşlı bir kadın,baş şüpheli ise kadının küçük oğlu aynı zamanda Alp'in çocukluk arkadaşı Mete'dir.Alp Mete'nin katil olduğuna imkan veremez,sokağı ve sakinlerini incelemeye başlar.Bu arada Mete doktor gözetiminde kalır,doktorla olan sobetlerini çokça okuruz.Mete inançlı,maneviyata önem veren,sokaklarındaki değişimden rahatsız olan biridir.Annesini ONLARIN öldürdüğünü savunur.ONLARDAN kastı Batılılaşma ile insanları değerlerinden uzaklaştıran şeytan ve cinlerdir.Doktor da tıp mezunu olmasından kaynaklı olup manevi şeylere karşı duyarsızdır.
Alp soruşturmasına devam ederken eski komşularına uğrar.Bu sohbetlerde sokağın değişime karşı dik duramadığını ,çok şey kaybettiğini fark eder.Fakat iletişime geçtikleri arasında bir kişi diğerlerinden farklı bir görüştedir.Küçük Bey ,varlığı eskilere dayanan bir konakta yaşar.Aileden zengin ve soyludur;Batıcılık ve Medeniyetçilik savunucusu olup dini ögelerden ve değerlerden hoşlanmaz.Küçük Bey bu sohbetlerinde dadısı ve maktulün büyük oğlundan bahis açar.Dadısı zenci bir köle olup bir kabile reisinin kızıymış.Babasından ona istediği şeyleri gerçekleştirebilecek büyülü bir ifrit kılı kalır.Bundan da Küçük Bey'e ve arkadaşı maktule bahseder.Maktul de bu değerli emaneti oğluna anlatır.Büyük oğul maddi anlamda sıkıntılıdır,açgözlüdür bu yüzden daha da fazlasına sahip olmak ister.Konağa gidip dadıyı öldürür ama ne var ki ifrit kılı kayıptır.Küçük Bey de ifrit kılına sahip olmak istediğinden bu cinayete göz yumar.Annesinden şüphelenen büyük oğul annesinin de katili olur,suç ortağı olan Küçük Bey'i de öldürür.
Bu olaylardan sonra bir şeyleri açıklığa kavuşturan Alp ve Doktor büyük oğulun sarnıçta bulunan bir tapınakta şeytana ibadet ettiğini,ayinler yaptığını ve cinayetleri Tanrı'ya (şeytana) kurban olarak verdiğine şahit olup kanıtlarlar.Bu sırada Mete aklansa da kayıptır...
Şimdi benim düşüncelerim:İnsanları o taraftan ,şu taraflı şekilde tanımlamayı sevmem.Çünkü insanlar siyasi yönlerinden çok daha fazlasıdır.Ancak yazar çok açıkça yanlı bir bakış açısına sahiptir,bunu da hissettirir.Herkes bir ideoloji sahibi olabilir.Ama ideolojiler savunulmak içindir,romanlara konu olmak için değil.Bu sizce bir kusur olmayabilir ama benim için bir eksidir.Konu yanlış batılılaşma ,yozlaşma ,dejenere olmak sanılmış ama bence değildir.Konu eski değerlerini unutanların dramıdır.Ayrıca kitabın bir kısmında yazar eskiden kızların evlenmek ve çocuk yetiştirmekten ibaret olan hayatlarının değişmesinden üzüntü duymuştur.Batılı değerlerin topluma girmesiyle her şeyin değiştiğinin,bozulduğunun,insanların ahlaksızlığa nasıl yöneldiklerinin üstüne fazlaca basılmış.Görüşlere katılmıyor değilim ancak insanlar önceden de harika mahluklar değillerdi ki.İnsan insandır asla mutlak iyilik ya da kötülük olamazlar.Fakat yazarımız bu görüşte değil sanırım.
Çok eksik noktalardan bahsettiğim için kitaptan/yazardan nefret ettiğimi düşünebilirsiniz.Yazarın düşüncelerine tamamen ters değilim hatta bazılarına katlıyorum(alıntılarımda var).Yazarın dili ağır olmasa da sanatlı,kurgusu iyice oluşturulmuş olup roman akıcıydı.Umarım başka bir eserinde bu olumsuz fikirleri aşabilirim...