Bir Solukta Klasikler: Aşk ve Toplum
8/10
·62 syf.··
2025 4. kitabı
·
13 saatte okudu
·
Okunma: 22 Ocak 2025 12:52
Nikolay Gogol'un okuduğum ilk eseri, kitaplığımda bi' süredir bekleyen bu kitabı hakkında okuduğum bir inceleme sonrası merak edip ilk fırsatta okudum. Aşk hayatı, çürüyen bir çarlık Rusya'sı ve berbat yönetim. Çeviren Hasan Âli Ediz'ın kitabın başında olan Gogol Üzerine yazısında yazarı az çok tanımış oldum. Okurken çok sinir olduğum bir nokta var, yani kendince tabi haklılık payı vardır ama Gogol Ölü Canlar'ın ikinci cildini tamamen bitirdikten sonra yakmış... "Nasıl kıyabildin ya!" diye isyan ettim. Âşık genç Kazak Levko'nun sevdiceği Galya ile olan aşkını aktarmakla başlayan bu eser ilerleyen bölümlerinde bizi başka konulara, âlemlere alıyor. Birinci bölüm Galya'da aşkı ve âşık olma halini anlatmanın yanı sıra efsanevi, masalsı bir göl kenarı evden bahsediliyor. Bu biraz korkunçtu, geceleyin okunmamalı kesinlikle, ben böyle bir hataya düştüm de :) Bu gizli evde üvey anne vakamız var, şirret bir kadın. Cinderella'nın yaşadığı talihsizlikleri bu üvey annenin kıza yaptıklarında gördüm kesinlikle. İkinci bölümde Levko'nun babası muhtarın, tabiri caizse, ne iğrenç bir adam olduğunu görüyoruz. Muhtar olan bu adamın köylülere çeşitli eziyetler çektirip işkence çektirdiğini görüyoruz. Tabi buna karşı çıkan bir hükümet, sistem yok! Durumlar vahim. Çarlık Rusya'sı gittikçe batıyor gözüme, özellikle Nasıl Yapmalı?dan sonra. Muhtarın izlediği bu bataklık yol, çürüme hali, yetmezmiş gibi oğlu Levko'ya aşkı konusunda yaptığı aşağılığı delikanlı Levko görür, çok acı! Yani babasından böyle bir ihanete uğraması, evliliği konusunda bu kadar umursamak istemeyişin arkasından böyle bir olayın çıkması... "O kadar da değil!" diye isyan ettirdi. Genç Kazak Levko babasının yaptığı eziyet ve kötülüklere dayanamayıp kasabanın delikanlılarıyla bir plan kurar. Geçmek zorunda kaldığı yollar zordu, karşı çıktığı özbeöz babası olması da bu yolları daha da çirkefleştirdi. Levko zor birkaç şeye katlanmak zorunda kalsa da istediğine kavuşması beni mutlu etti. Aşk tarafı ne kadar istediğim gibi bitse de o sistemsizliğin öylece, bir şey olmamış gibi devam etmesi, insanların yaşamı söz konusu olan bu önemli noktanın kâle alınmaması beni sinir etti. Aslında buna şaşırıp sinirlenmemek gerek, yazar ne de olsa o dönemin yapısını aktarmaya çalışıyor, başarıyla aktardı da. Konu bakımından bir beklentim yoktu, anlattığım gibi Gogol'un okuduğum ilk eseri. Yoğun ve imgesel bir anlatıma sahip, sağlam tasvirlerle dolu bu eserin üslubu dikkatimi çekti. Bazı yerlerinde hayal mi gerçek mi olduğunu anlamadığım bir kaç nokta oldu. Örnek vererek anlatmam daha isabetli olur: ev efsanesi masalsı bir anlatıma sahipti aynı zamanda gerçeğin ta kendisiydi, etkileyici. Yordam Edebiyat'ı övmem gerek. Bu kitapların tasarımı ve boyutuna ba-yı-lı-yor-um! Öyle güzel duruyorlar ki, tam anlamıyla harika. İyi okumalar :) Mayıs Gecesi
Edebiyat
Mayıs GecesiNikolay Gogol · Yordam Kitap Yayınları · 2020652 okunma
·
220 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Yazınızı okurken kitabı bir kere daha okudum gibi oldu 😅 değindiğiniz çoğu şeye katılıyorum. İlk paragrafta yakındığınız şey de okur gözüyle korkunçmuş. Sanırım ilk cildi okumamalıyım... Emeğinize sağlık🌸
Kitap Çiçekçisi
Gönderi Sahibi
Taslaklardan tekrar yazmışlar ama taslak :) Kitap bende mevcutsa fırsat verirdim. Bu özet işini biraz uzatıyorum, genelde imdadıma yetişiyor. Malum B12 eksikliği yaygın😅 Teşekkür ederim🌾🌼