"Kralları yok etmek istiyorum. Halk yaşayacak."Mustafa Kemal Atatürk
Atatürk, Voltaire'in bir kitabının kenarına bu cümleleri karalamıştır. Bir adamın kitap okurken bile aklından koskoca bir ülkenin kaderini çizmesi ve yapacaklarını tereddütsüzce kazıması olağanüstü değil mi ?
Atatürk'ün bu notu düştüğü metni de aşağıya Türkçeye çevirerek yazıyorum.
“Fetih hakkımı fazlasıyla ileri götürdük;
Artık kılıç gizlensin, ölüm dursun istiyorum:
Mağlup olanlar bundan sonra nefes alabilsin.
Korkuyu ben gönderdim, şimdi barışı getiriyorum.
Krallar soyundan birinin ölümü öcüm için yeterlidir.
Kendi kanında boğalım o uğursuz tohumları,
Sürekli komplo ve isyanlar doğuran,
Bir prensin hayaletiyle halkları kışkırtan.
Ailesi yok oldu: O hâlâ yaşıyor; o da gitmeli.
Ben yalnız krallarla savaşırım; halkım yaşamalı.
Artık bu büyük anıtları sakatlamayı bırakın.”
AthalieJean RacineVoltaire