Monika Maron'un kendi yaşamından da izler taşıyan novellasında, Doğu Almanya topraklarında gözlerini açan Johanna'nın çocukluğundan arkadaşlarına, evliliğinden kızına, komşularından işine ve iki Almanya'nın birleşmesine dair hatırladıklarını içeren bu kitap, ellili yaşlarının sonuna doğru aldığı cesur bir kararla Johanna'ya kitabın adındaki gibi, acayip bir başlangıç yaptırıyor. "Yola devam ama pişmanlık yok" diyen Johanna'nın bundan sonra yaşayacaklarını hayal etmekten keyif duyacağım.
Okunması son derece zevkli, sürükleyici ve düşündürücü bölümler özellikle orta yaşlarını süren okurların kendi yaşamlarında da karşılaştığı benzer sorunları irdelemesine zemin hazırlıyor. Yazarın bahsettiği derin konular hakkındaki cümlelerini dilimize nefis bir çeviriyle aktaran Zehra Aksu Yılmazer ve Alef yayınevini kutluyorum. Geçen yaz Monika Maron'un kitaplarını öneren arkadaşımız Ayten Çelebi 'ye ayrıca teşekkürler