Davranış Aynasında İnsan
9/10
·181 syf.··
2025 5. kitabı
·
20 günde okudu
·
Okunma: 01 Haziran 2025 02:19
Psikoloji bilimi her ne kadar ilgimi çekse de iş psikoterapi kısmına geldiğinde psikolojiye şüpheyle yaklaştım hep. Davranışlarımızın arkasında yatan sebeplerin tanısı tamamdı benim için fakat iş terapiye, yani gerektiğinde davranışlarımızın değiştirilmesi noktasına geldiğinde kafamda soru işaretleri oluşuyordu. Çevremde terapi tecrübesi olan insanlarla da bu çerçevede konuştuğumuzda hep şu soruyu soruyordum: “Neden bir terapistin sizi manipüle etmesine izin veriyorsunuz?” Sonraları bu düşüncemin doğru olamayacağını, bu konuda kendimi daha fazla geliştirmem gerektiğini ve psikoloji okumaları yapmam gerektiğini düşündüm. Kendime bir liste çıkardım ve okumaya başladım. Bu kitapla da psikoloji kitaplarına karşı algıda seçici olduğum bu dönemde karşılaştım. Kitabı okumak için birisinden ödünç almıştım ve sayfaları şöyle bir çevirdiğimde ilk dikkatimi çeken şey, kitap boyunca neredeyse işaretlenmemiş, not alınmamış ve altı çizilmemiş hemen hemen hiçbir paragraf olmamasıydı. Bu durum daha kitabın ilk cümlesini dahi okumadan kitaba karşı olan ilgimi katlamıştı. Yazar, bireyin çocukluktan yaşlılığa kadar geçirdiği; toplumsal yaşam, ana-baba ve çocuk ilişkileri, korku, öfke ve düşmanlık, değersizlik duygusu, sorumluluklar, yalnızlık, ilişkiler gibi yaşamın her evresinde insan olarak karşılaştığı problemler açısından bir farkındalık oluşturuyor. Sorunlu davranışlarımızın arkasında yatan sebepleri tespit edip önümüze koyuyor. Adeta bize bir ayna tutarak, “Sayın okur, bu davranışının sebebi aslında bu” diyor. Ve bunu yaparken de bilimsel kuramlara dayanarak, kişisel araştırma ve gözlemlerinden faydalanıyor. Kitap, ana-babamızla olan ilişkilerimizin çocuklarımıza karşı gösterdiğimiz davranışlara etkisi nedir, insanlardan neden korkuyor ve onlara karşı neden öfke ve düşmanlık besliyoruz, değersizlik ve kaygı gibi duygularımızın temelinde yatan sebep nedir, sorumluluklarımızdan neden kaçıyoruz, ortak yaşam ilişkilerinde yaşamış olduğumuz problem ve davranış bozukluklarının sebebi nedir gibi, aslında her bireyin hayatının her alanında karşılaştığı ya da karşılaşma potansiyeli olan sorunların temeline bilimsel bir yolculuk yapmamızı sağlıyor. Kitabı okurken hemen hemen her paragraftan sonra bir an duraksayıp “Hadi be!” dedim kendi kendime. Yapılan her tespit, verilen her örnek o kadar vurucu ve değerliydi ki, bir an durup okuduğumu sindirmeden, yapılan tespitte bahse konu davranışımın altında yatan sebeple yüzleşmeden, bir nevi kendimi yeniden tanımadan bir sonraki anlatıya geçemezdim, geçemedim de zaten. Evet, bu bir özfarkındalık kitabı. Teknik olarak bir terapi kitabı değil. Fakat kitapta ilerledikçe fark ettiğim bir şey oldu. Yazar kitapta “Kişiliğin bireyleşebilmesi için, insanın kendisine ilişkin gerçekleri olabildiğince bilinçlendirebilmesi gerekir.” şeklinde bir ifade kullanıyor. Bu da beni, şüpheyle yaklaştığım terapinin yolunun zaten özfarkındalıktan geçtiği sonucuna ulaştırdı. “Sevgili Dost! Bu sabah kuş sesleriyle uyandım. Ne güzel değil mi? Hayır, güzel değil! Açık penceremden ok gibi dalıp yastığıma saplanan karga sesleriydi. Kuş sesleri dediğimde aklına asla karganın gelmediğini biliyorum. Bu, karganın da bir kuş türü olduğunu bilmeyişinden değil, karganın türünün en önemli özelliği olan güzel bir ötüşten mahrum oluşundan elbette. Yüzümü yıkarken acaba diyordum; acaba türümüzün en önemli özelliklerini taşıyor muyuz? Hareketlerimiz ve sözlerimiz nerelere saplanıyor? Acaba ‘insan’ denince hatırlanıyor muyuz?” Posta Kutusundaki Mızıka Kitabı bitirdikten sonra Ali Ural’ın Posta Kutusundaki Mızıka kitabında geçen yukarıdaki ifade geldi aklıma. İnsan Olmak kitabı, insan denince ya da aynaya baktığınızda, insan ve birey olarak davranışlarınızın temelinde yatan sebepleri daha iyi hatırlamanıza yardımcı olacaktır. Sadece kendi açınızdan değil, çevrenizde cereyan eden insan kaynaklı hadiseleri daha iyi anlamanıza, tahlil etmenize yardımcı olacaktır. Bu farkındalığı yaşamak isteyen ve psikolojiye ilgi duyan herkesin okuması gereken bir kitap İnsan Olmak. Zamanın insan üzerindeki bedensel ve — burada önemli olduğu haliyle — ruhsal etkileri de göz önünde bulundurulduğunda, belli periyotlarda tekrar tekrar okunması gereken bir kitap İnsan Olmak. Aynaya daha cesur bakmak isteyen her bireyin okuması gereken bir kitap İnsan Olmak! Vesselam.
İnsan OlmakEngin Geçtan · Remzi Kitabevi · 201533,5bin okunma
·
70 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.