《 BİR ADAM GİRDİ ŞEHRE KOŞARAK 》
9/10
·128 syf.··
Beğendi
·
2025 75. kitabı
·
6 günde okudu
·
Okunma: 18 Eylül 2025 21:59
Tarık Tufan'ın, -kapağında öykü yazsa da-, deneme tarzında olan bu eseri, bizzat yazarın dert edindiklerini, içsel yolculuğunda, onun ruhunu sızlatan ve hatta kanatan yaralarını anlatan bir eserdir. Hatta kendisi "Yakama yapışan cümleleri olduğu gibi yazdım" diyerek ifade ediyor bu serüveni... Yazarın bu girişi, bana Necip Fazıl 'ın şu cümlelerini hatırlattı; "Eser vermenin ilk şartı çile çekmektir." "Tohum çatlarken ve hayvan doğururken, belli başlı birer oluş çilesi içindedir. Kaldı ki, insan..." Yazarın içindekiler o kadar büyüyor büyüyor büyüyor ki, sancılar çekiliyor, doğum gerçekleşiyor ve kitap ortaya çıkıyor. Yazar, içindeki zehrin, kelimeler dünyasında karşılık bulacağına ve böylece hafifleyeceğine inanıyor. Yüreğe doldurduklarını, kaleminden sızarak boşaltıyor. Belki o da Sait Faik gibi, "Yazmazsam delirecektim" diye düşündü ve içindekileri böylelikle kaleme döktü, kim bilir... Yazar kitaba, o meşhur Anna'sıyla başlıyor. Bu şiirsel yazının farklı bir melodisi olduğunu düşünüyorum. Aslında cümleler çok basit,ama ruhun notalarına dokunmayı biliyor. Anna ile dertleşirken söyledikleri, insan yaşamının tamamlanmayan yerlerine dokunuyor. Onunla konuşurken ifade ettiği duygular, "insanca" bir bakışa tazelik getiriyor. Birlikteliklerin "insanca" olabileceğine dair tertemiz bir umut sunuyor. Ardından yazar, Yasin suresi 20-21.ayet vesilesiyle, koşarak gelen bir kahramandan bahsediyor. Kitap, ismini de bu denemeden alıyor. Hani bazen masallarda, bazen de hayallerimizde bir kahraman düşleriz.. Gelse ve dünyayı bahar bahçe yapsa, herkes sevmeyi ve insanlığı bilse, dediğimiz.. Dünya iyilik ve güzellikle dönse, dediğimiz.. Hâlbuki o kahraman en son 571 yılında geldi ve hepimizin ruhuna bir kahraman tohumu bıraktı(tabiiki Rabbimiz vesilesiyle). Artık o kahramanlık nüvesi içimizde.. Hepimizin ruhunda, kalbinde her an tohumunu çatlatmayı bekleyen bir kahraman ruhu var. İbrahim Tenekeci'nin dediği gibi; kalbimizi Allah cc korkusu, davranışlarımızı insanlık görgüsü ile beslemek bu ruhu açığa çıkaracaktır. Sonrasında yazar; Seven erkekler, seven kadınlar Sessiz erkekler, sessiz kadınlar Mahcup erkekler, mağdur kadınlar Yaralı erkekler ve yaralı kadınlardan bahsediyor. Bir kalbimiz olduğunu hatırlatan yazar; onun, duygularımızın ve varoluşumuzun merkezi olduğuna vurgu yapıyor. İnsan olmanın tüm zenginliğini içinde barındıran bu sihirli kelimenin, hayatımıza ritim,canlılık ve enerji katacağını anlatmaya çalışıyor aslında. Hakikaten, kendi kalbimizi bir bebek gibi besleyip büyütürken;birlikte olduğumuz ve temas ettiğimiz insanların kalbine de bebek gibi baktığımızda, meydana gelebilecek güzellikleri düşünmek bile insana ışıltı katıyor. Yazar yine, hüzünle umudun kol kola yürüdüğü satırlar yazmış bu kitabında.. "İnsan, hayatının bir yerlerinde ölüyor ve umutla diriliyor" ; diyor. Aslında ruhumuz defalarca ölüp diriliyor hayat boyunca. Bazen fiziksel ölümden korkuyoruz ya, belki de ruhsal ölümden daha acısızdır. Ruhumuza acı veren hüzün ve ruhu yeniden diriltmeye vesile olan umut, kış mevsimi ve yaz mevsimini andırıyor. Soğuk, karanlık, ışıksız zamanlar; sıcak, aydınlık ve ışıltının geleceğinin habercisi .. Bazen bizler hayatımıza sadece bakıyoruz, hayatımızı görmüyoruz ve zannediyorz ki her zaman kış var. Hâlbuki farkındalıkla baktığımızda yazın olduğu güzel zamanlar var ve biz kasvetten çıkıp o sıcaklığı yaşayacağımıza, o soğukta ve karanlıkta kalmayı tercih etmişiz. Psikolojiye göre olması gereken, kontrol edemediklerimizi kabûl ve olanlara şükürle yola devam etmeyi öğrenmektir. Bunu kendime çok söylerim ve gördüğünüz üzere yine söylüyorum:). Bir başka sayfada yazar, modern dünyanın ağrı kesici gibi olduğunu düşünüyor. Bu metaforunu da çok beğendim. Yani diyor ki, modern dünya ağrıyı yok etmez, keser sadece.. Ağrıyı olduğu yerde görmeye cesaret edenler ve tedavisi için çalışanlar hakikati bulabilir. Hatta burada, Cemil Meriç'in Don kişot için söylediği güzel cümleye atıfta bulunarak, belki de hayat karşısında Don Kişot gibi olmalı diyor. Hakikati bulma süreci çokomelli bir süreç değil,yorar ama inandığımız bir cümle var; "Kader gayrete âşıktır" ; ve inandığımız bir duâ var; "Rabbim geleceğimizi geçmişimizden daha güzel eyle " ... Âminnn ... "Bir öykü bulalım yerleşebilmek için" diyor yazar... Çaresiz ve yorgun anneler, tüketim kültürü, bankalar, kapitalizm, fakirlik gibi sevimsiz konuların sonunda, bu konuların bertaraf edildiği güzel bir öyküye yerleşelim diyor. Ne yapacağım(z) bu yazarın duygulara vuruşunu, orada çıkardığı sesleri, melodisini, tınısını, ortaya attığı besteyi .. Böyle güzel yaralara dokunduğu için, yavaşça dokunduğu için, notaları ve ortaya attığı bestesiyle kalbe ve ruha iyi geldiği için teşekkür ediyorum. Velhasıl kelâm bu kitapta, hayatın içinden sesler taşıyor yazarın hassas kalbinden .. Yazarla oturup dertleşirken bazı yaralarımıza dokunuyoruz yavaşça.. Çoğu zaman, yenildiği davanın kahramanı olan Don Kişot misali koşturuyoruz. Ama belki de Nazan Bekiroğlu'nun söylediği gibi "Yitirsem de kazancım o benim" ... Çünkü inanıyoruz ki, burada rıza-yı ilahi adına, iyi niyet ve güzellikle yaptıklarımızı kaybetsek dahi, diğer dünyada kazanç olarak elde edeceğiz. Tarık Tufan kitabın sonunu duayla bitiriyor. Ben de onun cümleleriyle bitirmek isterim; Rabbimiz! Bizi evine kabul et. Dünyada sıkışmış kalbimizi merhametinle genişlet ve nefesimize nefes kat. Ne gidecek yerimiz var, ne de yardım isteyecek birileri. Kimsesizliğimizle, yoksulluğumuzla, çaresizliğimizle, evinin önünde bekliyoruz.Bizi evine kabul et. Işıklar arasında gizlenmiş kibirlerden, gözleri görmeyen şehvetlerden, içimize vesvese veren fısıldamalardan, düğümlere üfleyenlerden sana sığınıyoruz. Her yanımızda bir pişmanlık izi var Varlığımızı, onurumuzu, geleceğimizi, umutlarımızı yeniden dirilt. Ellerimizi tut. Ellerimizde derman kalmadı. Biz bıraksak da sen tut. Bizi kendimize bile bırakma Rabbimiz Âminnn...
Edebiyat
Bir Adam Girdi Şehre KoşarakTarık Tufan · Doğan Kitap · 20219,9bin okunma
··
4 +1'leme
·
2.866 Gösterim
7 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Bu kitap beni de inanılmaz etkilemişti, görüyorum ki sizi de o derece etkilemiş ve kaleminize de çok güzel yansımış… 🌼 İncelemenizi okurken kitabı okuduğumda oluşan ruh haline büründüm, hüzün çöktü üstüme, o sorgulamaları tekrar hatırlayıp yaşadım… Elinize, emeğinize, ruhunuza sağlık… 🙏🌸 Nice Tarık Tufan eserlerinde aynı duygularla buluşmak dileğiyle… 🙏🍀✨🥰
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Emine İnen hanımcım zarif yorumunuz için çok teşekkür ediyorum🎀🌷, evet Tarık Tufan'ın eserlerinde, ruhlara yavaşça dokunuşu çok tesirli, etkiliyor hakikaten beni de😇🙏🏻. Kitaplarda, aynı duyguları yaşamak bana iyi hissettiriyor, anlaşılmış hissettiriyor, ne mutlu kendi adıma , sağ olasınız 🥰♥️,Rabbim her daim istifade edebilmeyi nasip etsin inşaallah hepimiz için 🤲🏻🩷 Aminnn inşaallah, nice Tarık Tufan eserlerinde,aynı duygular ile buluşmak ve istifade edebilmek duasıyla 🌷🩷🤲🏻 Huzurlu günler, güzel okumalar diliyorum 💫🤗
Fатма ᵕ̈♡︎ Bilmukabele Fatma Hanımcım 🌸 Bol okumalı günleriniz olsun.. ❤️
Kesinlikle Tarık Tufan'a yakışan bir okur-kalem oldun gülüm. Yani incelemen sonası onun kitabını okumuş gibi hissediyorum.🥲 Katman katman ayırmışsın, ne yazacağımı bilemedim..❣️ Merak ettiğim 2 kitabından biriydi, sayende çok fazla istifade edeceğimi düşünüyorum.. Emeğine ve dahi yüreğine sağlık.. Müthiş, MaşaAllah.. Ve duana çokça âminnn 🤲🏻✨🌸❣️
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
İncelemeyi yazarken hep aklımdaydın🫠,sana söz vermiştim🫠, beğenmen çok mutlu etti güzel arkadaşım benim var olasın her daim, Allah cc razı olsun senden 🧿🫂🩵😇 Çok iyi geldi kalemi ama şimdilik noktayı koydum. Sırada başka yazarlar,arada da küçük molalar ile devam edeceğim. Rabbim istifadeli eylesin inşaallah her daim hepimiz için♥️🤲🏻. Okuduğunda yine konuşmak dileğiyle, huzurlu asûde bir akşam diliyorum benim güzel arkadaşım 🎀🩷🌷🤗
Fатма ᵕ̈♡︎ Ahh ince düşüncen için çok teşekkür ederim gülüm ✨🌹🫠 Sen yaz hep, okuyalım inşaAllah.. Huzurlu akşamlar kuzum.. 🫠😘🎈🌹✨🫂
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Hatice ℘ ֶָ֢⋆ birlikte yazalım ve okuyalım inşaallah güzel arkadaşım, rica ederim 🫠💐 iyi ki varsın, sarıldım sımsıkı 🧿🫂🩵😇, muhabbetle kuzumm🥰🌹♥️🤗🫠
Hocam yazınızı ve altındaki yorumları iki defa okudum... Arkadaşlar yorumlarda gerekeni ifade etmişler zaten,benim diyeceğim: " incelemeleri, alıntıları, yorumları okududukça görüyorum ki yüreğinize doldurduklarınızı kaleminizden sızdırarak boşaltanlardansınız..." teşekkürler...
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
@anastomoz hocam, Allah cc razı olsun samimi cümleleriniz için🙏🏻💫. Katkılarınız için ben de çok teşekkür ederim. Alıntılar bazen benim dünyamdan ziyade, şahit olduğum başka hayatların hikayesini de temsil ediyor:) ama incelemelerde, çıkardığım dersleri ruhuma kazımaya gayret gösteriyorum🌟. Rabbim muvaffak etsin inşaallah🤲🏻. Güzel istifadeli okumalar diliyorum ,sağ olasınız 🙏🏻
Ne güzel ilerliyordum kii o tırnak içinde biraz inziva vakti 🤌🏽🙂‍↔️. Ne diyim bütün okur kişiliğimle cümleten sizden memnunuz 🤤. Heey!! beyefendi beyefendi!!! sizin yakanıza yapışan cümleler benim boynumda ilmek ilmek gezen pranga... ⛓️⛓️ Sizin incelemeleriniz Tarık Tufan ile daha bir hemhal gibi hissediyorum 🥹🤌🏽. Harika taçlandırmışsınız ruhu rana hocam. Hâmenizin mürekkebi ruhumun derinliklerindeki o seraba akıyor 🙂‍↔️💨 Esenlikler, hoşça..💘🪄☺️
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Senâ☼ oyy çok güzel esasında ama çok yorucu işte. Zihin davul gibi 🥴 İnşaallah gönlünce olsun her daim benim güzel çiçeğim. Esenlikler 🎀🩷🌷🫠🤗
Yine çok güzel bir inceleme okumuşumdur.🫠 Öncelikle kendi adıma çok teşekkür ederim Fатма ᵕ̈♡︎ hocam size. İncelemelerinizi okumaktan hem istifade etmişimdir hem de hep keyif almışımdır.👌 Tarık Tufan'ı sizin vesilenizle tanıdım, ve kısmetse mutlaka kitaplarını okuyacağım ben de.. Bu arada, bilmiyorum ama sormak isterim: Aynı zamanda bir psikolog, psikiyatrist misiniz acaba? Bu türden istifadeli, tesirli yazılar yazmak kolay bir şey değil gerçekten. Ayrıca, herhangi bir gazete, dergide yazılar yazıyor musunuz? bilmek oradan da takip etmek, haftalık yazılarınızı okumak isterim açıkçası.😊
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Gönülden teşekkür ederim ꪑꪊડtꪖᠻꪖ hocam samimi dualarınız için 🙏🏻🌟, aminnn bilmukabele inşaAllah hepimiz için 🌟🤲🏻 Çağrınız tebessüm ettirdi hocam, sağ olun, inşaAllah 🤲🏻💫😊 Saygılarımla hocam,asûde günler diliyorum 🙏🏻💫
Reklam
Amin çok güzel ifade etmişsiniz🌺 elinize sağlık 💐 yorgunluklarımıza bir dinlence oldu bu kitap ✨ vesilenizle tanıştığım yazarın daha nice kitaplarında buluşmak dileğiyle 🤗 hoşça bakın zatınıza🌹
Fатма ᵕ̈♡︎
Gönderi Sahibi
Yaa ne kadar zevkli oldu sizinle okumak, çok teşekkür ederim okur arkadaşlığınız için 🫠🩷🌷 İnşaallah yine buluşalım tabii, nice istifadeli, sağlıklı ve asûde günlerde ♥️🥳 Tam olarak ifade ettiğiniz gibi, kitapla dinlendik 👌🏻😍 Kadirşinas cümleleriniz için çok teşekkür ediyorum, var olun🥰🌹, nicelerine huzur ve sağlıkla inşaallah 🩷🌷🤗
Fатма ᵕ̈♡︎ ben teşekkür ederim şenlendirdiniz 🥰🥳 güzelliklerde buluştursun Rabbim🌺