Kutsal yürekte yaşamak yoluyla Zen mensubu yeni bir temel
kazanmıştır. Daha önce kendisine mal ettiği şey pekiştirilmiştir ve
böylece onda bir iç değişmesi ortaya çıkmıştır. Buradan bakıldı
ğında yeni . murakabe temrinlerine yol açılmıştır ve şimdi. bu temrinler
daha kolay . ve çabuk yapılabirecektir. Böylece bir tislup değiştirilmesine
cesaret edilebilir: Belirli bir konu olmaksızın, yani
Koan'sız buna yönelinebilir. Çünkü o zihnin konu olmadan uyanık
kalmak noktasına varmıştır. Hatta tam uyanık kalması mümkün
olur. O artık sorulan bir soruya değil, tersine söylenemez bir soruya
da yönelmiştir. Sözcüklerle artık sorulamayan son soruya yönel
miştir. Şimdi söz konusu olan bakış bakımından bir aydınlanış değil,
tersine bir birleşme bakımından bir aydınlanıştır. Yani sadece
zihni değil, onun içindeki her şey, vücudu, beş duyusu ve zihni.
Güç alanında bir rol oynayan tüm melekeleri. Dalınça geçen kimse
yaşamı duymasına bağlı olan bir bekliyen,kulak veren gibi tam
uyanıktır, ama bu bilinçli bir kulak veriş değildir. (Böyle olsaydı
belirli bir şeye takılıp kalacaktı) ; o, kulak verdiğini bilmeden dinler.
Her şeyden önce boş hale gelmiştir, boşluk bilincine de sahip
değildir. Ancak uzun murakabeler temrin eden kişinin içine düşe·
bileceği bir ruh durumudur bu.
zen budizmi yolu,eugen herrigel