Kitap son zamanlarda okuduğum eserler arasında beni en çok etkileyen kitaptı diyebilirim. Çin tarihinden bir kesiti tüm sertliği ile ele almış yazar; okurken sizde bıraktığı etkiden anlayabiliyorsunuz ülkesinde kitabın neden yasaklandığını. Yu Hua, tarihi alıp önümüze bir ders anlatısı gibi koymuyor eserinde; siyasi yönü ile bir rejimin uygulamada nasıl şekillenebileceğini “yaşanmış gerçeklik” başlığı altında müthiş bir fotoğraf olarak koyuyor önümüze. Öyle bir fotoğraf ki, satırlarda gezinirken içine çekiliyor, karede yerinizi alıyorsunuz. Anlatıya konu dönemi yaşayan insanların umutlu, caresiz, hüzünlü, mutlu, korkmuş, cesur, yorgun ve çabalayan her ama her halini gösteriyor size o fotoğraf. Onlarca yüzün onlarca halini ve halleri besleyen tüm duyguları siyah beyaz bir fotoğrafta inceliyor gibi oluyorsunuz. Ben ilk kez Şeker Portakalı’nı olurken ağlamıştım evvelde; beni ağlatan ikinci kitap da Yaşamak oldu. Edebi yönü, anlatımı ve özellikle duygusu kuvvetli, oldukça etkileyici bir kitap olarak Yaşamak, kesinlikle okunacaklar listesine alınası bir kitap. YaşamakYu Hua