Bayılıyorum Remarque romanlarına. Yüzde yüz empati denizine kapılıyorum. İyi ki böyle büyük öykü anlatıcıları var dünyada diye şükrediyorum. Evet, bu yazdıklarım "zevkler ve renkler tartışılmaz" sözünün karşılığı.
Savaşın ve Nazizmin karanlığında geçen bu öykü aynı zamanda romantik bir atmosfer sahibi. Bu iki çelişkili durumu bir arada yansıtabilmek büyük başarı.
İroni de var. Bol bol Nazizmin absürditeye varan çirkinliklerinin gülünç yönlerini ortaya koyup gülümsetiyor.