9/10
·304 syf.··
2026 6. kitabı
Selamın aleyküm. Açıkcası Peyami Safa olmasaydı Türk Edebiyatı yetim kalırdı. Bu düşüncemi kendi zihnimde bir kez daha pekiştirmiş oldum. Gerçi ben değil Peyami Safa yazdıklarıyla bir kez daha pekiştirmiş oldu. Allah rahmet etsin ve razı olsun inşallah. Şimdi kitabımıza gelecek olursak kesinlikle bayıldım. Gerek genel okuduklarım içinde gerekse yazarın kitapları içinde benim için sağlam yer edinen bir kitap oldu. Kitabımız İzmit'te heyecan ve hevesleri olan toy bir genç kız olan Melihanın hikayesini okuyoruz. İlk baştan beri kitabı okurken Melihaya aman meliha Kamilin tuzağına düşme aman senin heveslerinin neticesi iyi değil diye diye okudum ve maalesef dediklerimin hepsi doğru çıktı. Daha sade bir anlatım ile toy bir genç kızın ona uzatılan ilk ele sarılıp heves ve hayallerini gerçekleştirmek için gittiği yerde duvara toslamasını okuyoruz. Birkaç yerin etkisinden çıkamıyorum. Peyami Safa okurken öyle olur zaten. Belki olayı tam manası ile hatırlayamazsınız ya da kitabın adını unutursunuz ama hissettirdiğini unutamazsınız bazen öyle bir aklınıza geliverir bazen bir alıntıyla karşılaşırsınız o an kalbiniz okuduğunuz zamanda hissettiğiniz ile aynı hisleri duyar ruhunuz o kitabın dünyasına çoktan gitmiştir o an siz siz değilsinizdir sadece Peyami Safanın herhangi bir okuru olursunuz. SPOİLER İlk sahne Melihanın gitmesi ile hasta babasının ölmesi. İkincisi Melihanın İstanbul'da geçirdiği buhranlarla, içsel çatışma ve hayal kırıklığıyla annesini yanında istemesi uzun hisler, buhranlar neticesinde kavuşmaları. Üçüncüsü Kamilin geçmişten gelen karısı ve çocuğuyla iki kadının yüzleşmesi ve Kamilin iki kadınla ayrı ayrı yüzleşmesi- bu sahne sonrasında Melihanın değişimi beni çok etkilemişti- Son olarakta son sayfalarda Peyami Safanın odanın içindeki ruhlardan iri olması ve ardından yaşanan yüzleşme ne yalan söyleyeyim kendi zihnimde daha başka bir senaryo kurmuştum daha basit ama yazar kendine yakışan sonu yazdı :) ALINTILAR "Gözlerimizin dalması demek, uyanık iken rüya içinde bulunmamız demektir. Fakat bu rüyanın ne olduğunu hiç bilmeyiz." "Sergüzeştin ne pusulası ne haritası vardır." "Ciğerler yeniktir. Kim yemiştir? Ana. Fakat o da mazur, ana, ana da mazur, ana da yaşamak istemişse ne yapsın ? Katil, ana değil, öteki; katil: Yaşamak arzusu." "İnsan bu dünyada aldıklarının hepsini iade eder. Müstesna yoktur." " Hayır diyor, ' her nesil, kendisinden sonrakine borçludur.' Cevat'a göre ise, her nesil, kendinden evvelkine borcunu öder ve sonraki nesle ikraz eder. Nitekim bu da yeniler tarfından ödenecektir. Kamil itiraz ediyor : - Bu bir tefeciliktir. - Hayır büyüler faiz istemezler. - Ben yalnız çocuğuma borçlu olabilirim. - Çocuğundan bir şey almadan ona nasıl borcu olabilirsin? Ona ancak ikraz edersin." "- İnanamak mesutların ve ahmakların şehvetidir. - Şüphe? - Şüphe etmek, düşünmek demektir. Şüphe haricinde tefekkür yoktur. Dimağ makinesinin benzini, yağı şüphedir. Şüphe bizzat tefekkürdür diyeceğim geliyor." " On dokuzuncu asrın sonunda insanlık, bütün Allahlarını öldürmüştür. Bu asır inanmaz, imansız ve mefkuresizdir. Yaşamanın gayesinin ancak yaşamaktan ibaret zannettiren telakkinin umumileşmesi,maziden kalma bütün kıymetleri alt üst etmiştir. Bu hercümercin iktisadi hayatta tecellisi: komünizm; bedii hayatta tecellisi: Dadaizm; ahlaki hayatta tecellisi: bir alay Don Juan. "Kadının ilk kıskançlığı, ihtiyarlığı ilk adımdır." "Bu neşe büyük bir kederin tezahürüdür. Her kahkahanın membaında bir facia unsuru vardır. Gülmek bir haile şuurudur." "Bütün 'loji'lerin bilmediklerin şey susmaktır. Halbuki sözün anası sükuttur, çocuğu da sükut." " Kadın erkeğin aynasıdır.Mukabil cinste he zaman kendi hareketlerimizin inkiaslarını göreceğiz." "Çünkü hareketlerimizin neticelerini bilmekten, hatta tahmin etmekten aciziz." "Keşke ta ilk gençliğimden beri bir tek insanı sevseydim, sevmekte ısrar etseydim de bugün onun beni düşündüğünden emin olsaydım." "Önü çirkin ve arkası güzel bir mahluk gibi yalan, başkasından bize doğru geldiği zaman iğrenç, bizden başkasına gittiği zaman sevimli bir şeydi." KESİNLİKLE TAVSİYEDİR.
Bir AkşamdıPeyami Safa · Ötüken Neşriyat · 20202,356 okunma
·
44 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.