Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

416 syf.
·
Puan vermedi
Şarkiyatçılık; batı dışı toplumları emperyal , iktisadi, ırksal, ideolojik bir sınıflamaya tabi tutarak ötekileştirme amaçlarını taşır. Hem insani hem düşünsel hem de insani kusurlar taşır. Genelde doğu toplumlarına özelde ise İslam'a karşı çıkış ve yıpratma , etkisizleştirme amaçlarını taşır. Batı için özellikle 18. yüzyılla birlikte kendini yönetemeyeceği ve bu gücün Batı'ya bırakılması savı ve Napolyon'un Mısır seferi ile başlamıştır. Şarkiyatçılığın 1312'de Viyana da toplanan Kilise şurasının "Paris, Oxford, Avignon ve Salamanca" üniversitelerinde Arapça, Yunanca, İbranice ve Süryanice kürsülerinin kurulmasıyla başladığı belirtilir. 18. yy'dan itibaren Avrupa'da Şark' ilişkin gizil bir merak başladı. Bunun yanında Hugo, Goethe, Flaubert, Nerval yapıtları şarka ilişkin yazınlarla doludur. Bu yazılar genel itibariyle Şark kültürüne ve İslam'a ilişkin cahilce , karmaşık yapıdadır . Hz.Muhammed 'e ilişkin algı aynı Hz . İsa 'da olduğu gibi teslis şekilde dedir. Dolayısıyla Şarkiyatçılık tarihin büyük kısmında Avrupa'nın İslam karşısında sorunlu tutum damgasını taşıyordu. Batı'nın Şark karşısında hedeflediği şey "öncelikle asker ve yargıçlar tarafından bilinmesi, sonra istila edilip mülk edinilmesi, ardından yeniden yaratılmadır." Tıpkı Süveyş kanalının Fransızlar tarafından yapılması gibi... Sacy, Renan, Lane gibi Şarkiyqtçılar bilimsel ve akılcı bir temele oturtmak gibi hedefi temel aldı. 19. yy'da Avrupa'nın Şark'a müdehalesi arttıkça kamuda kazandığı güven arttı. İlk şarkiyatçılar şarkı Avrupa'nın bozulmuş hali gibi absürd bir düşünce içerisine girdiler. Bu açıdan temel olarak Batı'nın doğu karşısındqki nihai hedefi hem ekonomik , siyasi, dini kültürel gibi çok yönlüdür. Kaynaklarına ulaşmak ve siyasi açıdan kendisine yetmeyeceğini Ve kendisinin yani Batı'nın hamilik yapmasını öngörür.
Şarkiyatçılık
ŞarkiyatçılıkEdward Said · Metis Yayınları · 2016486 okunma
··
146 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.