Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

"Muhakkak senin Rabbin benim, Haydi papuçlarını çıkar. Çünkü sen mukaddes Tuva vadisindesin."956 Mutasavvımız bu ayeti şöyle tefsîr etmektedir: Allah, "A Mûsâ”, dedi; "yolculuğu bırak, sopayı at elinden.” O anda Mûsâ akrabayı da gönlünden çıkardı attı; konu komşuyu da, bildiği tanıdığı da.  Ayakkabıları çıkar emri buydu, bu; yani "A gönül bezeyen, iki dünyayı da bırak. "   Gönül evine O'ndan başkası sığmaz, peygamberlerin kıskançlığını gönül bilir ancak.957  Bu ayetin sebeb-i nüzûlü olarak şu olay anlatılmaktadır. Hz. Mûsâ (a.s.), Medyen'den ailesi ile birlikte Mısır'a gitmek üzere yola çıktı. Karanlık bir gecede yolunu kaybedip giderken uzakta bir ışık görür. Hem ailesinin ısınması hem de yolunu ışığın yardımı ile bulabilmesi için ona doğru gider. Ateşe yaklaşınca onun yeşil  ağaçtan çıkan beyaz bir nur olduğunu görür ve şöyle bir ses işitir: "Seninle konuşan ben Rabbinim, ayaklarındaki nalınlarını çıkan Çünkü sen mukaddes Tûvâ vadisindesin... ”  Ayetteki ayakkabıların çıkarılması emrini müfessirler şu sebeplere dayandırmaktadırlar:   1. Ayakkabıları eşek derisinden olduğundan temiz değildir 2. Çıplak ayaklarının mübarek ve mukaddes yerlere temas etmesi için.  3. Mukaddes yerde ve Allah'ın huzurunda saygı için çıkarılması.958  Hâlbuki Mevlânâ âyakkabıların çıkarılması emrini, gönülden dünya ve içindekileri hatta iki dünyayı çıkarmak olarak tefsîr etmektedir. Bunun sebebi olarak da gönül evine O'ndan (Allah) başkasının sığmayacağını göstermektedir. Benzer yorumları diğer işârî tefsîrlerde de görmekteyiz". Bu yorumu ile mutasavvıfımızın ma'rifet makamına ulaşan âriflerden olduğunu söyleyebiliriz.  ----------------------------+------------------------------ 956 Tâhâ, 12. 957 Dîvân-ı Kebîr, c. V., s. 215. 958 Bkz. Râzî, Tefsiru'l-Kevir, c22, s13-15...
Sayfa 308 - İnsan yayınlarıKitabı okudu
·
15 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.