Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

##Şems-i Tebrîzî Anlama Etkinliği## 2019
6. Şems'in İkinci Gaybûbeti Müridler ve halk tekrar dedikodu yapmaya başlayınca Şems, Sultan Veled'e ilim ve irfanda eşi benzeri olmayan Mevlâna'dan, kendisini ayırmayı istedİklerini, bu defa ortadan kaybolduktan sonra kimsenin bir daha izini bulamayacağını söyler ve 8 Şâban 645 (8 Aralık 1247) tarihinde kayıplara karışır.64 Eflâkî, Şems-i Tebrîzî'nin bu kayboluşundan kırk gün sonra Mevlâna'nın, başına beyaz sarık yerine, duman renkli bir sarık sardığını, Yemen ve Hint kumaşından bir ferecî yaptırdığını ve ömrünün sonuna kadar bu kıyafeti kullandığını65, Sultan Veled ise, babasının aşkla şiirler söylemeye başladığını, daima semâ yaptığını söyler.66 Mevlâna, bir müddet sonra aldığı haber üzerine, Şems'i bulma umuduyla Dımaşk'a gitmiş, ancak bulamadan geri dönmüş, birkaç yıl sonra tekrar gitmiş, aylarca aradığı halde yine bulamamıştır.67 Mevlâna, Sultan Veled'e göre bu dönemde iki defa68, Eflâkî'ye göre üç defa, Fürûzanfer'e göre dört defa Dımaşk'a yolculuk yapmıştır. Eflâkî, onun üçüncü yolculuğu sırasında, müridlerle ilgilenmesi için yerine Hüsâmeddin Çelebi'yi bıraktığını, Dımaşk'ta yaklaşık bir yıl kaldığını, Selçuklu sultanı başta olmak üzere, ileri gelen âlim ve yöneticilerin, Anadolu'ya dönmesi için mektup yazmaları üzerine geri geldiğini kaydeder.69 Sipehsâlâr, Mevlâna'nın Dımaşk'ta, Şems'i soruşturduğunu, ancak sonuç alamadan Konya'ya geldiğini70, Sultan Veled ise, babasının Dımaşk'ta Şems'in bedenini değil, mânasını bulduğunu, bu mânanın kendisinde tezahür ettiğini, bundan sonra Şems'e artık ihtiyaç duymadığını ifade eder.71 Nitekim Mevlâna, Konya'ya dönüşünün ardından, Şems kendisine sorulduğunda, 'Şems-i Tebrîzî sadece bahanedir, güzel ve latif olan biziz” şeklinde cevap vermiştir.72 Şems'e ulaşıp onu göremeyen bir dervişe ise, "Şems-i Tebrîzî'ye erişemediysen, öyle birisine eriştin ki, saçının her telinde yüzbinlerce Şems vardır” diyerek sohbet şeyhiyle, iki denizin birleşip karışması misali, tek bir varlık olduğunu ifâde etmiştir. 64 Sultan Veled, s. 62, 64. 65 Eflâki, II, s. 269. 66 Sultan Veled, s. 65, 69. 67 Sultan veled, s. 71, 73-76. 68 Sultan Veled, s. 76. 69 Eflâki, ll, s. 280-281. 70 Sipehsâlâr, s. 131. 71 Sultan Veled, s. 73. 72 Eflâki, ll, s. 282 Hazırlayan: Dr. Semih Ceyhan İSAM Türkiye Diyanet Vakfl İslam Araşnrmaları Merkezi
Sayfa 15 - nefesKitabı okudu
··
8 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.