Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Bir insanın Müslüman olması onun İslâm hakkında konuşabilmesini ve bu konuşmanın sıhhatli sürmesini garanti eder mi? Elbette etmeyecektir. Mevzu buraya gelince ne yazık ki o ana kadar bilimsel aristokrasiden yana olanlar bir anda bu ölçüleri hatırlatanları “dinde ruhban sınıfı talep etmekle’ itham etmektedirler. Bu argüman İslâm açısından gerçekte pek bir kıymet ifade etmese de halk tarafından isabetli olarak değerlendirilebilmektedir. İslâm, din-i mübin hakkında ona muhatap olan herkesin konuşabilmesi gibi bir hürriyet vermediği gibi pek çok nasta da bundan sakındırmıştır. Bu sakındırmalar ilk Müslüman topluluk olan Ashab-ı Kiram efendilerimiz tarafından da böyle kabul edildiği içindir ki onlar hiçbir zaman biz Kur’ân’ın diline, vahyin inzâline, Hz. Peygamber (s.a.v.)’in sünnetine, zamanın gereklerine vs. muttaliyiz dolayısıyla meselelerimizi kendimiz çözer, Kur’ân’ı kendimiz anlarız diye bir iddiada bulunmamışlardır. Aksine Kur’ân’ın tefsiri ve hükümleri üzerine söz söylemeyi daima fakih sahabilere tevdi etmiş, kendileri bundan mümkün olduğunca sakınmışlardır. Bu selef-i salihînde de böyle olmuştur; bugüne değin ümmetin tarihinde de böyle olmuştur. Tarihi vetîrede marjinal birkaç grup yahud zâtın kahir ekseriyete muhalif çıkışları olmuşsa da bu ümmet tarafından hüsn-ü kabul görmediği gibi zemmedilmiştir. Bilenlerin konuşup bilmeyenlerin bilenlere, fakihlere, İslâmî ilimlere vâkıf olanlara tabi ohnası bu dini aslî hâliyle muhafaza etmemize vesile olan en önemli saikler arasında yer almıştır. Biyoloji bildiği için canhlarla ilgili âyetleri, fizik bildiği için cansız varlıklarla ilgili âyetleri bu ilmin erbabına havale etmek diye bir uygulama -daha evvel temas ettiğimiz sebeplerden dolayı- tarihin hiçbir anında vaki olmamıştır. Her iki ilme de yani hem tabiat ilimlerine hem de İslâmî ilimlere hakkıyla sahip olan müstesna şahsiyetlerin beyânları ve tefsirlerine ise genel kabule aykırı dahi olsa tarihten bugüne kimsenin bir itirazı olmamıştır. Zaten mevzumuz dönüp dolaşıp sürekli aynı noktaya bağlanmaktadır: Biyolojiden dem vurmak için biyoloji bilmenin şart olması gibi İslâm adına konuşacak olanların da bu ilimlere vâkıf olmasının şart olduğu, bunun göz ardı edilmemesi . . .
·
2 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.