Ses ve Öfke.
Başta yoran , karmaşık ama bilinç akışının hakim olduğu yapıtları sevenler için bir baş yapıt. İlk iki bölümden sonra çoğunluğun genelde bıraktığı ya da bırakmayı düşündüğü bir kitap ama devam ederseniz her şey anlamlaşıyor ve içine girmiş oluyorsunuz. Ben başından kendimi romanın içinde hissettim zaten sonunda anlamlaşan bir dünyayla karşı karşıya oluyorsunuz. Faulkner kitabının zor olduğunu düşünerek sona bir ek eklemiş zaten daha da anlamlansın diye. Ses ve Öfke anneannenin ölümünden sonda dağılan bir ailenin romanı. Anlatım insanın içindeki o sesi ve öfkesi üzerine olduğu için olaydan çok eleştiri, öfke, kızgınlık ve duyguların ön planda olduğu bir eser. William Faulkner, eserini şöyle özetler: “Romanın ismi ses ve öfkeydi. Bu sözcükler bilinçaltından geldi. Ben bunları hiç tereddüt etmeden ve Shakespeare’in alıntısının benim öykümün kin ve çılgınlığa uyup uymadığını düşünmeden kullandım. Shakespeare Macbeth’inde şöyle geçer: “Hayat, bir budalanın anlattığı hiçbir şey belirtmeyen gürültü ve öfke dolu bir öyküdür.” Roman kısa bir öyküden kaynaklanmaktadır. Bu kısa öykünün herhangi bir özel konusu yoktur. Ölen anaannelerinin gömülmesi sırasında evden başka bir yere gönderilen birkaç çocuğu anlatmaktadır. Onlar ne olduğunu anlamayacak kadar küçüktürler. Bu romanda körü körüne olan egoistçe günahsızlık ile ilgili düşüncelerin nerelere ulaşabileceğini görmek istedim.” der. Ses ve Öfke, bilinç akışı tekniğinin en iyi örneklerinden biridir. Romanda olay örgüsü karmaşıktır; ayrı parçalar ayrı zaman dilimlerine aittir, genel bir bakışla romanın sondan başa doğru olduğu söylenebilir. Peki bilinç akışı tekniği nedir ? Bilinç akışı karakterin düşünme eylemini olduğu gibi aktarmaya çalışan bir edebi tekniktir. Yapıtlarda iç diyalog şeklinde göze çarpar. Bilinç akışı tekniğini kullanan yazarlara örnek olarak James Joyce, William Faulkner ve Virginia Woolf gösterilebilir. Benim için en vurucu cümlesi sayfa yüz elli beşte geçen “ ama hâlâ körsün içinde bulunana” oldu. Okumadan önce bazı teknikleri bilmeyi ve birkaç önemli kişinin eleştirisini okumanızda fayda var. #okudumbitti #bookstagram #sesveöfke #williamfaulkner #ocakayınınsonkitabı