“Sadece fetihlerinden dolayı değil,
deki şaşaa şebebi ile de Süleyman'a dünya,
“Muhteşem’ ünvanı verdı’. Ama
“Kanuni“ diye anıyordu. Aşlında kendişinden önceki hükümdarlar, devletin temelini teşkı'l eden kanunları ve teşkilatlanmayı yapmıştı, ama onun zamanında şon temel taşı konmuş ve Süleyman'ın devri, hem kendı' asrında hem de kendinden şonra, Oşmanlı halkının ve yöneticilerinin gözünde ideâl toplum
modelı’ olmuştur.
Sonraki aşırlarda bir prob- yakınılşa, onun devri özlemle anılır, “Süleyman Han'ın aşrında bu iş şöyle idi. Şimdi
bozuldu...’ deyişiyle şöze gı'rı'şilı'rdi. Hatta “Bu mükemmel devrı'n daha mükemmeli olamaz’ diye düşünen bazı çağdaşları bu nedenle artık
kıyametin yakın olduğuna bile inanırlardı.”
Prof. Dr. İlber Ortaylı