10/10
·316 syf.··
Beğendi
·
2019 1. kitabı
·
5 günde okudu
·
Okunma: 21 Temmuz 2019 18:00
İşçi sınıfının yaşadığı zor koşulları dile getirmeye çalışmıştır steinbeck bu kitabında. Bedensel emekleriyle hayatlarını kazanan işçi sınıfının Kapital'e karşı verdiği mücadele "Jim ve Mac" adında iki Marksist/Leninist tafından organize edilmeye çalışılmıştır. Toprak sahipleri ise; emekçilerin sosyal adaletin sağlanması için olmasa bile sadece aldıkları ücretlerin iyileştirilmesini talep ettikleri grevi önlemeye yoluna gitmişlerdir. Emekçilerin kapitalist ağalar karşında haklı mücadeleleri sadece ücret artırımı noktasında düşünülmemesi bence mücadelenin gerçek anlamı açısından çok çok önemli. Büyük bir insan topluluğu olan emekçilerin birlik ve beraberlik ruhu her zaman için kapital karşında dikkat edilmesi gereken bir güçtür. Sonuç olarak emekçiler, alacakları çok az ücreti kaybedecek ama ağalar ambarını kaybedecek; yani azdan az çoktan çok gidecek işçi sınıfının bir aradalığı sayesinde. Kitapta dikkat çeken bir karakter de "doktor"dur. Olayların tamamını görmek bütününe bakmak isteyen "doktor ile Mac" arasındaki diyolaglar kitapta en fazla ilgimi çeken kısımlardı. Bir bölümünü şu şekilde paylaşmak istiyorum. "+Anlatması zor. Sana ne düşündüğüm konusunda bir şeyler söyleyebilirim ama pek hoşlanacağını sanmıyorum. Hatta hoşlanmayacağından neredeyse eminim. -Anlat bakalım. +Benim davaya inanmadığımı söyledin. Bu aya inanmamak gibi bir şey. Daha önce de komünler vardı, yine olacak. Fakat sizler bir şeyi kurdunuz mu, işin tamam olduğunu sanıyorsunuz. Hiçbir şey yerinde durmaz Mac. Bir fikri yarın uygulamaya koy, anında değişmeye başladığını göreceksin. Bir komün kur, o da aynı değişimin akışına girecektir. -O zaman davanın iyi olduğunu düşünmüyorsun, öyle değil mi? +Gördün mü? O eski kayaya tosladık yine. İşte bu yüzden çok fazla konuşmayı sevmem. Dinle beni Mac. Duygu ve düşüncelerim eleştirilerin üzerindedir demiyorum ama onlar benim sahip olduğum tek şey. Ben tablonun bütününü görmek isterim... yapabildiğim ölçüde. Bakışımı iyi veya kötüyle sınırlamak istemem. İyi terimini kullanırsam onu inceleme yetimi kayberim, çünkü onun içinde kötü de olabilir. Anlıyor musun ben bütünü görmek istiyorum. -Ya sosyal adaletsizlik? Kar sistemi? Bunların kötü olduğunu söylemek zorundasın. +Görmek istiyorum Mac. Grup halindeki bu insanları gözlemlemek istiyorum, onlar bana, bildiğimiz tek tek insanlardan farklı olarak, yeni tür birer birey gibi görünüyor. Bir gruba ait olan kişi artık kendisi değildir. Kendisinden farklı bir organizmanın içindeki bir hücredir. Nasıl vücudunu oluşturan hücreler sonuçta seni oluşturdukları halde senden farklıysalar, aynen öyle... Neden insanlar kitleye tek tek bireyler olarak değil de kitle olarak bakar. Kitle bir kitle olarak aşağı yukarı her zaman mantıklı hareket eder. -Bunun davayla ne ilgisi var? Şöyle bir ilgisi olabilir Mac. Bir grup insan harekete geçmek istediği zaman kendine bir sembol yaratır. Tanrı kutsal toprakları ele geçirmemizi istiyor ya da dünyayı demokrasinin beşiği yapacağız veya sosyal adaletsizliği komünizmle ortadan kaldıracağız denir. Fakat aslında kutsal topraklar, demokrasi veya komünizm grubun umrunda değildir. Belki de grup sadece harekete geçmek istemiştir, kavgaya girmek istemiştir ve sözcükleri sadece bireylere güven vermek için kullanmıştır. -Senin sorunun doktor, dedi Mac. Komünist olamayacak kadar aşırı solda olman. Kolektivizasyonda çok ileri gidiyorsun. Benim gibiler için ne düşünüyorsun.... kitleyi harekete geçirenler için? Bu, senin grup insanı düşünceni suya düşürüyor. +Sen bir neden oldugun kadar bir sonuç da olabilirsin Mac. Sen, grup insanının bir ifadesi olabilirsin, özel fonksiyonu olan bir hücre, gözdeki bir hücre gibi. Güçün, bir grup insanı olmaktan geliyor ve aynı zamanda önü yönlendiriyorsun, aynı bir göz gibi"
Edebiyat
Bitmeyen KavgaJohn Steinbeck · Sel Yayınları · 20167,7bin okunma
·
22 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.