·276 syf.··Beğendi
···Okunma: 10 Nisan 2020 17:47 Kendime hatırlatıcı olması nedeniyle yazmamdam ötürü ufak da olsa spoiler içerecektir. Lütfen okumadan dikkate alınız.! Ayrıca diğer alıntılarımdan farklı olarak madde madde gitmemin sebebi ise farklı noktalara değiniyor olmasından kaynaklanmaktadır.İyi okumalar...
- Genelde ABD eğitiminden bahsetse de aslında küresel anlamda bir "okul eğitiminin" kapitalist bir dünya düzenine insan kaynağı yaratma amacıyla benimsendiği, insanları sorgulayan değil itaat eden bir konuma sokmaya çalışan bir sistem olduğu üzerinden ilerleyen bir kitap olduğu inancını taşıyor ki düşününce şu düzen içinde çok da haksız olmadığı görülebilir.
- ABD eğitim sisteminin, ülkenin kuruluş aşamasında büyük etkisi olan Prusya'dan - Almanya- etkilendiği hatta direk onların sistemini entegre ettiği söyleniyor.
-Okul eğitiminin tamamen yaratacılığı öldürdüğü üzerine çok durulurken, bunun da sistematik bir şekilde yapıldığı tezi konu ediliyor. Sebebini alıntıladığım bir sözün kısa anlatımını vererek anlatmış olalım; yönetilebilmeleri için insanların hayal gücünü kullanmasını engellemek gerek.
- TV olayına da değinilen kitapta yazar, büyümenin önündeki büyük engellerden olarak görüyor. Çünkü gerçeklikten uzak şeylere alıştıkça, bu değerleri unuttuklarını ve işlerin nasıl yürüdüğü hakkında bir fikre ve tutarlı davranma dürtüsüne sahip olamadıklarını belirtiyor. Onlara gerçek dünyanın daha ilginç olduğunun gösterilmesi gerektiğine inanıyor.
- 2. Maddede belirtildiği üzere, Alman dayatması bir eğitime sistemine eleştirilerini sürdürürken, bir başka dayatmaları olduğunu düşündüğü 'çocukluğun suni bir şekilde uzatılması' konusuna da değiniyor. Ve çizgi filmlerin de bu amaçla tasarlanmış ürünler olduğu konusunda ısrar ediyor. Ki bu sayede çocukluğu uzamış bireylerin kendilerini gerçeklikten soyutlamış, itaat etmesi daha kolay bireyler olarak düşünüyor.
- Okulsuz eğitimi savunurken -bana da oldukça mantıklı gelen- şu tezi de öne sürüyor: biz bilgisayar kullanmayı, araba sürmeyi kendi başımıza öğreniyorsak demek ki başka şeyleri de öğrenebiliriz. En iyi bilgisayar kullanıcılarının okuldaki bilgisayar derslerine dönüp bakarsak zayıf alan da vardır illaki.. Notlarla ilgili kısımdan bahsederken de siz hiç ehliyeti arabasının aynasına asıp süsleyip püsleyeni gördünüz mü? Hayır diyor çünkü bizi ilgilendiren onun araba sürüyor olabilişidir. Okul eğitiminde ise diploma -daha doğrusu notlar, ben kendimce başarı ölçütü olarak diploma dedim ehliyetle eşdeğer tutup- açık seçik ortaya konur ki ben başarılıyım, ben bu sistemin ürettiği başarılı adamım demenin bir şekli diyor. Oysa amacımız, başarıdan ziyade o işi yapıp yapamadığımız olmalıdır tezi savunuluyor, tıpkı araba sürmek gibi...
Genel hatları ile yazar, eğitimin daha doğru deyişle "okul eğitiminin" gereksiz olduğu, kapitalist para babalarına insan kaynağı yaratacak bir sistem olduğu, okul olmadan önce olsa bile okuldan yararlanmadan kendini geliştiren örneklerle evde eğitimin bile yeterli olduğu, çocuklarımızın kendilerini gerçekleştirmelerine olanak sağlamamız gerektiği tezlerini savunuyor. Bu anlamda öğretmen olarak benim için çarpıcı bir kitap olarak kütüphanemde yer alacak. Bu çarpıcılıkta bir kitabın da okunası bir kitap olduğu su götürmez bir gerçektir.