Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Atom yani zerre bir teori olarak bütün felsefe tarihini işgal etmiştir. 2500 yıldır bu teori filozofları iki grubu ayırmıştır. Aristo atom teorisini hem gereksiz hem de kabul edilmesi imkânsız sayar. (Karl Vorlander, Felsefe Tarihi, s. 151) Saçmalayanlardan ikisi Epikür ile Demokritos’tu. Vorlander onları eleştirir (aynı eseı; s. 179) Filozof Origenes, Demokritos’un ve Epikuros’un atomculuğuna karşı çıkıyor ve hucum ediyordu. (Aynı eser. 5. 246) İngiliz Robert Boyle, daha'idealist ve mantıklıdır. "Gerçekte evren ve atom hareketle rini Allah yaratmıştır ve o doğanın gidişine mudahale edebilir” (aynı eser. s. 366). Atom teorisini iddia edenlere Paris Parlamentosu idam cezası da verir. (aynı eser, 5. 378). Bediüzzaman atom konusundaki savunmaları, onun yanında yer alanların da bilim, felsefe, teoloji ve dinler tarihinin yüzünü ağartmıştır. O gerek bilim adamlarının, gerek din ve felsefe tarihçilerinin varmadığı bir perspektif genişliği ile atdmun, zerrenin hareketinin büyük bir ilim ve güç sahibi olan Allah tarafından yaratıldığını eserlerinin birçok yerinde özellikle Zerre yani Atom risalesinde (30 Söz) ayrıntılı anlatır. Onlara bakınca Bediüzzaman’ın bilim ve düşünce, din ve felsefe tarihinin çok müstesna bir yerinde olduğu görülür. Marx, atom felsefesini doktora tezi alırken bunu materyalizmi gereği savunmuştu. Çünkü Marx, felséfe tarihinin çıkmazlarını ve karıştırılacak yerlerini özellikle seçiyordu. Milattan önce beşyüzlerdeki bir konuyu seçmesi bunu gösterir. Ama Marx’ın materyalizmi felsefe tarihinde büyük bir yer işgal etmez. Bu kokuşmuş atom felsefesini seçmesi onun hem üniversite tarafından uzaklaştırılmasını, hem de onu genç Hegelcilerin hedefi yapmıştı. İktisadi teorisi yankı bulmuşsa da materyalist doğa teorisi gerektiği gibi ses getirmemiştir. Marx ve Hegel uzmanı Avusturalya’nın Melbourne kentindeki Monash Üniversitesi’ndeki felsefe profesörü Peter Singer söyler. Bu şahıs dünyada bu konudaki dikkat çekici uzmandır, Magee de özellikle onunla bu konuyu söyleşmiştir. Onun yorumu şudur: ”Marx'ın gerçekliğin nihai ve en yüksek doğasına ilişkin problemlerden söz ettiğimiz dar anlamı içinde, felsefeye önemli katkılar yaptığını düşünmüyorum. Marx kesinlikle bir materyalistti, fakat bir filozof olarak materyalizmi kanıtlayacak argümanlar, iddialar öne sürmemiştir” (Bryan Magee, Büyük Filozoflar, s. 212) Atomculuk Batı düşüncesinde sadece, varlığın yaratılışı sınırları içinde kalmadı, sosyal ve siyasi dünyayı da etkiledi. Bu yüzden Bediüzzaman “küfrün bel kemiği” dediği hakikat, bu ve buna benzer iddialardır. Atomculuğun uzantıları bilim felsefesinde anlatılır.
·
5 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.